Tjenare!

Är inte jättekunnig på det här med storlek på makadam men skulle behöva en del till min garageuppfart men även till att ha under en liggande altan som jag ska uppföra. Går det att köra på samma makadam eller kommer jag att behöva 2 olika? Har kollat in lite storlekar på http://www.ballastsverige.se/sv/Vara-produkter/Makadam/ och har sett att 8/16 samt 11/16 går bra till garageplaner, men vad bör jag köra på för att kunna komplettera med mitt altanbygge?
 
Liggande altan, är inte alla det? ;)

8/16 eller 11/16 spelar ingen roll, ta det som är billigast. Under altanen är det viktigt att du har ogräsduk under makadamen dock.

På garageuppfarten kan det vara en fördel att använda singel (makadam är en krossprodukt med vassa kanter) eftersom den består av sten från naturgrus som är naturligt rundad och därmed betydligt skönare att gå barfota på.

Under altanen spelar det ingen roll vad du använder.

Lycka till!
 
Till garage uppfart skulle jag föredra 0-18 som översta lager för att få en hård yta som är lärare att skotta...
 
Tack så mycket för svaren! Gav mig ordentligt med svar så nu vet jag hur jag ska gå vidare :)

Dock en fråga, hur mycket makadam kommer det ungefärligt att gå åt? Altanen jag ska bygga kommer väl ligga på runt 15-20 kvm. Garageuppfarten ligger nog på samma mått och ska bara läggas ett fint lager över det gamla.
 
Redigerat:
Räcker att du lägger 2-3 cm, räkna på 3 för säkerhets skull. 40 kvm x 0,03 = 1,2 kubik. Densitet 1,6 ton/kbm ger att du behöver ca 2 ton. Det kör du lätt med 2-3 vändor till grustaget med släp, brukar vara enhetspris för en släpkärra. Det blir antagligen 500-1000 kr dyrare om du beställer hem med lastbil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.