Väl mött!
Nu är Huset™ förhoppningsvis snart vårt, men det finns en del att göra där.
Prioritet nummer ett är att få någon sorts ordning på uppvärmningen. I nuläget värms den vattenburna värmen av en elpatron och att sänka uppvärmningskostnaden torde således inte vara särskilt svårt.
Det mest rationella är såvitt jag kan förstå att installera en luft/vattenvärmepump.<br><br>Här tar det stopp. För när jag söker efter tester så är det mestadels tillverkarna själva som säger sig vara "bäst i test" och cyniker som man är så litar jag ungefär mycket på vad de har att säga om sina pumpar som jag kan kasta desamma. :confused:

Ska man sätta någon tillit till hur mycket problem folk har med diverse pumpar när man googlar så verkar Jula ha den bästa pumpen, vilket ju skulle vara något av en skräll. En välkommen sådan förvisso, iochmed det fördelaktiga priset.
Nu till saken;
Vilken pump ska man välja? Jag kan ärligt talat inte komma fram till något konkret.
Huset ifråga är 144 m2 och klimatet är skånskt.
Tips, redogörelser för egna erfarenheter, varningar, synpunkter och åsikter mottages med yttersta tacksamhet!
 
Jag tycker att du ska följa din logik och köpa en julapump, men glöm då inte att rapportera om hur nöjd du är sedan (dom flesta som skrivit att dom köpt julas l/v återkommer aldrig med siffror på besparingen så ingen verkar veta huruvida dom funkar eller ej)

Värt att notera kan ju även vara att många andra märken kan man hitta positiva erfarenheter av.
 
Energimyndigheten har testat luft/vatten vp.
 
Jag har den mindre av Julapumparna och den funkar ok MEN:
Maxtemperatur enligt manualen är 42 grader, går dock att ställa till max 50 grader på kontrollenheten. Jag kör den mot acctank med beredare i när det inte går så mycket värme och ställer den då på 47 grader.
Jag kör den även mot radiatorslingan med flytande kondensering (innegivare i displayenheten) men då fortplantade sig missljud (tjut) från den inbyggda cirkpumpen. Jag har löst det genom att helt enkelt koppla ur den och bara köra på min ordinarie cirkpump.
Den ger väldigt lite information på displayen: Ärtemp(vid fast kondensering), Börtemp, effektläge och om den frostar av.
 
Jag kör med en Daikin Altherma och är väldigt nöjd med vad den presterar när utetemperaturer kryper neråt.
När jag skulle välja pump så resonerade jag som så att kvalité fick gå före pris, för att få en uppvärmning som är så driftsäker som möjligt. Om pumpen skulle börja strula så kan jag garantera att den gör det när man behöver den som mest (dvs när det är som kallast), och man kanske även är bortrest.
Julapumparna är väldigt attraktiva prismässigt, men jag skulle nog inte våga satsa på en som enda huvudvärme då jag har sett problemen med deras luft-luft:are när det blir kallt och dom isar igen. Men som uppvärmning för tex ett garage eller dylikt så är dom ju klockrena.

Ett tips jag kan ge är om du skulle lägga något värde i det här med driftsäkerhet, är att kolla med ditt försäkringsbolag. Dom har listor på vilka pumpmärken som ligger bäst till när det gäller anmälda skador/fel.
 
Försäkringsbolagen tex Folksam har statistik över hur många skador men inte över hur många sålda enheter så det säger tyvärr väldigt lite antagligen ligger jula riktigt bra där pga få sålda enheter och lågt pris så att många kanske struntar i att anmäla skadan.
 
Titta på Mitsubishi Ecodan, Daikin Altherma eller Nibe Split, i lämplig storlek för ditt hus, alla är moderna inverters från bra tillverkare. Långsiktigt kommer du inte ångra dig, om du letar problemfri uppvärmning dvs. Och framförallt en bra lokal installatör som bryr sig om att systemet passar ditt hus.
 
Är det golvvärme eller radiatorer? Är det gamla högtemp från 70-talet så räkna med att byta flera av dem mot större för att kunna sänka framledningen och få pumpen att jobba effektivare.

Sedan tror jag man får vad man betalar för. Fråga dig om det inte är värt att satsa på en märkespump. Varför köper folk dyra märkespumpar om de billiga är lika bra? Kan bara jämföra med LLVP. Jag köpte en Mitsubishi och polaren en noname på Jula, Rusta, eller var det nu var. Hans har iof sig mer välisolerat hus men under nollan så kan han glömma LLVPn och får gå på elraddar medans min Mitsu bara garvar i minus 15 som vi hade förra vintern.
 
Men hur funkar det med installatörerna i dagsläget och det fördelaktiga "ROT-avdraget" man som husägare kan nyttja sig av? Är det generellt inom rimliga gränser på offerter eller äskas det på för att det likväl ska låta bra med avdraget.

Var hos en installatör idag som hade öppet hus och man pratade om installation just av LVVP. Fabrikat ITV 9kw.
Kollade av vad en installation skulle tänkas kosta. 115.000 och då inkluderat med ROT på ca 40000.
2 gubbar 2 dagar á 650:-/h Låter det som om inom rimliga gränser?

Det verkar komma in lite billigare fabrikat på marknaden men som det nämns så vet man ju inte så mycket om det än....

http://outl1.se/hem-hushall/varmepumpar/luft-vatten-varmepumpar <--- Ligger väl här i forumet som en ny tråd nu.
Byggmax "Invent" verkar dom ha plockat bort igen...
 
Du kan ju kolla vad En Bosch vp kostar på nätet Bosch och ivt är samma grejer men Ivt säljs inte överallt och brukar kosta lite mera har för mig att Bosch kostar ca 65000 kr komplett med innedel/elpanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.