Hej,
Min gamla ivt optima 600 med 200a/w från 2009 har lagt av och nu står jag i valet att laga den för ca 20k eller byta till en ny.

Har tittat på mitsubishi WM85YAA 9.8kw eller SWM100YAA

Det är ca 20k i prisskillnad på dessa.

Min fråga är vilken hade ni valt?
Swm100 har har gasrör mellan inne och utedel och värmeväxlare inomhus medan wm85 har vattenrör mellan inne och utedel. Jag har förstått att swm100 är något effektivare men är det värt de extra 20k? Och min egentliga fråga är I fall ni tror att gasledning mellan inne och ute ädel är en mer riskabel konstruktion och mer huvudvärk i längden?

Viket alternativ hade ni valt och varför?
https://www.polarpumpen.se/varmepum...package-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215443


https://www.polarpumpen.se/varmepum...-swm100-ecodan-luft-vattenvarmepump/p-1215452
 
Gas mellan inne- och utedelen är i teorin en säkrare lösning (och använd i alla luft/luftvärmepumpar). i Praktiken är det dock ingen större risk med vatten mellan delarna.
Din nuvarande anläggning har ju vatten mellan inne- och utedelen. Hur mycket huvudvärk har det orsakat dig de senaste 15 åren?
Jag skulle i alla fall inte valt lösning utifrån det kriteriet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Hborg skrev:
Hej,
Min gamla ivt optima 600 med 200a/w från 2009 har lagt av och nu står jag i valet att laga den för ca 20k eller byta till en ny.

Har tittat på mitsubishi WM85YAA 9.8kw eller SWM100YAA

Det är ca 20k i prisskillnad på dessa.

Min fråga är vilken hade ni valt?
Swm100 har har gasrör mellan inne och utedel och värmeväxlare inomhus medan wm85 har vattenrör mellan inne och utedel. Jag har förstått att swm100 är något effektivare men är det värt de extra 20k? Och min egentliga fråga är I fall ni tror att gasledning mellan inne och ute ädel är en mer riskabel konstruktion och mer huvudvärk i längden?

Viket alternativ hade ni valt och varför?
[länk]


[länk]
Var medveten om att Ecodan tyvärr har fått många klagomål på bullret från utedelen. Känns som de behöver fila lite på konstruktionen. Men priset brukar vara skapligt bra efter alla jättehöjningar som tillverkarna gjort senaste åren.
 
Jag hade först och främst kollat med lokala företag med bra rykte på vad dom rekommenderar efter husets förutsättningar av dom tillverkare som dom själva jobbar med.
Kan bli betydligt enklare om du har frågor/problem än att köpa på postorder.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Jag hade inte köpt från polarpumpen iaf.
Fungerar sakerna är det inga problem, men VPn inte fungerar som det ska så är det inte säkert att du får någon hjälp från polarpumpen (enl vad jag läst )

Notera:
Om du bor i Norrland/fjällen där det kan bli -35C eller mer skulle jag inte valt vatten mellan inne och ute-del.
(ryker strömmen vid de temperaturerna tar det löjligt kort tid innan saker fryser sönder)
Bor du däremot inte i Norrland/fjällen (med de extrema köld temperaturerna) så är det mig veterligen inga problem att ha vatten mellan inne och ute-del.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag hade inte köpt från polarpumpen iaf.
Fungerar sakerna är det inga problem, men VPn inte fungerar som det ska så är det inte säkert att du får någon hjälp från polarpumpen (enl vad jag läst )

Notera:
Om du bor i Norrland/fjällen där det kan bli -35C eller mer skulle jag inte valt vatten mellan inne och ute-del.
(ryker strömmen vid de temperaturerna tar det löjligt kort tid innan saker fryser sönder)
Bor du däremot inte i Norrland/fjällen (med de extrema köld temperaturerna) så är det mig veterligen inga problem att ha vatten mellan inne och ute-del.
Har inte för avsikt beställa från polarpumpen.
Jag har fått in två olika offerter från två firmor, en lokal och en som är en timme bort, som föreslår de olika alternativen. Tror att de anpassar offerterna efter vad de har på lager. Båda känns ganska likvärdiga och jag har svårt att välja. Jag bor i Skåne så extremkylan finns ju inte normalt sätt här nere så.
 
  • Gilla
nuco och 1 till
  • Laddar…
Dom har det nog inte på lager utan dom gillar kanske helt enkelt två olika typer av vp.
Mitsubishi har dom högst troligen på sitt lager i Örebro så inget dom behöver lagerföra själva.
 
C Comfort Thomas skrev:
Dom har det nog inte på lager utan dom gillar kanske helt enkelt två olika typer av vp.
Mitsubishi har dom högst troligen på sitt lager i Örebro så inget dom behöver lagerföra själva.
Så kan det ju vara också förstås..


Ingen som har någon av pumparna installerade som har någon input om de har presterat driftsmässigt?
 
Dom är troligen sålda och monterade i kopiösa mängder då jag tror dom ligger bra till prismässigt om man jämför med andra märken med motsvarande prestanda.
På forum ser man oftast frågor om något som inte funkar eller problem med tex ljud (oväsen) som det finns ett antal trådar om på Ecodan i olika forum och många gånger med samma trådskaparen/användare, frågan är bara hur många procent av dom sålda som har problem!
Funkar grejerna som man tänkt så är dom flesta inte på forum så deras åsikter får man då inte höra.

Enklast för dig att få en uppfattning om hur dom fungerar är att be om referenskunder av återförsäljare i din någorlunda närhet som du kan få besöka och höra åsikter om vad dom tycker om produkten inkl eventuella ljud som stör.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Skillnaden är att det behövs en kyltekniker till en maskin med gas mellan inne å utdelning
Det slipper man med drn andra lösningen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Skillnaden är att det behövs en kyltekniker till en maskin med gas mellan inne å utdelning
Det slipper man med drn andra lösningen
Tack det hade jag fångat upp att det krävs vid installation och det är inbakat i priset för installation. Eller tänker du att det kan kosta mer vid framtida service och underhåll?
 
A
H Hborg skrev:
Tack det hade jag fångat upp att det krävs vid installation och det är inbakat i priset för installation. Eller tänker du att det kan kosta mer vid framtida service och underhåll?
Tänker att företaget saknar kylkompetensen, och saknar framtida förmåga att felsöka själva värmepumpen
 
Har en PUD-SHWM80 Zubandan utedel med EHST20D i pannrummet, vilket är en splitlösning med R32. Var orolig för ljudet som en del skrivit om men upplever inga problem med detta. Har hemmakontoret någon meter från ytterväggen där utedelen står och visst, när den går igång hårt kan jag höra lite men då bor jag i ett kåk med reveterad fasad, spiktegel och plankvägg som enda ljudisolering.

Mitt problem var att utedelen efter en vecka började larma om hårdvarufel och det tog ett par veckor för installatören att komma fram till att det enklaste var att byta hela uteenheten mot en ny.

Har inte haft en fungerande anläggning tillräckligt länge för att kunna ta ut tillförlitlig data över förbrukning och producerad energi.
 
Har i april 2023 fått installerat Mitsubishi Ecodan SMW100YAA R32 Split / Ecodan EHST20D-YM9D som ersättning till en Nibe 360 FLVP som var helt underdimensionerad. Bor i v Skåne. I installation ingick bufferttank 100 l och fläkt för ventilation.
Erfarenheter hittills är att totalförbrukning av el gått ner till ca 70% sommar/höst, 50% dec 2023 o 80 % jan 2024 jmf med föregående år. Jag är för okunnig för att plocka fram COP-värde och detta är väl som jag förstått det en nackdel med Mitsubishi att den inte är så enkel att begripa sig på trots en tjock instruktionsbok.
Styrning med trådlös rumstermostat fungerar mycket bra.
Ljudet från utedelen som det talas mkt om tycker jag inte är några problem. Vid lågvarv hörs den knappt men i ett mellanvarvtal bullar den och skulle kunna störa om man är känslig eller den är olämpligt placerad. Vid högvarv blir det mer ett vinande ljud men det händer i huvudsak bara när varmvatten bereds
 
  • Gilla
nuco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.