He alla!

Det är nu dags för oss att byta våran luft vatten värmepump då våran Sanyo Eco C2 inte alls klarar av att hålla båda huset varmt och varmvattnet varmt. Just nu så fixar systemet endast att värma upp huset men vattentanken blir inte varmare än 38 grader. I Västerås är det för tillfället -20 men även när det var runt -9 grader var det samma sak...

Oavsett vad så är det en gammal pump som drar mer el än vad det smakar 😄

Jag har börjat hämta hem olika offerter från olika företag och dom jag har känner är mest professionella för tillfället är IVT. Fick en offert på en Värmepump: Air X413+AirModul E15 installerad och klar för 158 613 kr efter ROT.

Sitter dock och jämför nu den pumpen med andra då IVT'n har ett SCOP på 4.1 på golvvärme så såg jag att NIBE F2120-16 har 4.3 och CTC EcoAir 622M har också 4.3. Dock så leverar dom endast 3 års garanti medans IVT har hela 6 år.

Min fundering är hur stor är stillnande mellan ett SCOP på 4.1 till 4.3? är det ens märkbart?

Tar emot alla tips jag kan få i min process att välja en ny pump till vårt hust!

Mvh
 
Folksam har jämfört lvvp, visserligen från 2020, som kan vara en bra utgångspunkt.

Daikin Top Grade 3 samt Mitsubishi Zubadan är de som har högst framledning vid så lågt som -28 ute och därmed kan värma varmvatten tillräckligt varmt utan tillsats när det är kallt ute.

Jämförelse av värmepumpar med betyg för effektivitet, miljö, garanti, funktion och rekommendationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SCOP 4,1 eller 4,3 är inte märkbart i praktiken. Med NIBE ingår en trygghetsförsäkring år 4 till 6. Kan sedan givetvis förlängas om man vill. Daikin TopGrade och NIBE F2120 klarar högst framledningstemperaturer om man jagar efter det beroende på vad man har för hus. IVT AirX tappar rätt mycket under -15 °C ner tills den stänger av kompressorn helt vid -20 °C. Viktigt att ha koll på husets värmebehov och krav på framledningstemperatur när det blir riktigt kallt.
 
J Josth skrev:
SCOP 4,1 eller 4,3 är inte märkbart i praktiken. Med NIBE ingår en trygghetsförsäkring år 4 till 6. Kan sedan givetvis förlängas om man vill. Daikin TopGrade och NIBE F2120 klarar högst framledningstemperaturer om man jagar efter det beroende på vad man har för hus. IVT AirX tappar rätt mycket under -15 °C ner tills den stänger av kompressorn helt vid -20 °C. Viktigt att ha koll på husets värmebehov och krav på framledningstemperatur när det blir riktigt kallt.
Framledningstemperaturen på huset hoppas jag på att vi inte behöver ha allt för hög då vi håller på att renovera hela huset, har tilläggsisolerat huset, nya 3 glas fönster och bytt fråm radioatorer till golvvärme.

Men att IVT tappar mycket redan vid -15 är inte alls bra. Har bett om offerter från både NIBE och Dalkin. Både jag och frun gillar att ta varma duchar samt så badar frun en del så ett system som orkar att hålla temperaturen när de blir kallare är ett måste för vår del.
 
Mickey.savastano Mickey.savastano skrev:
Framledningstemperaturen på huset hoppas jag på att vi inte behöver ha allt för hög då vi håller på att renovera hela huset, har tilläggsisolerat huset, nya 3 glas fönster och bytt fråm radioatorer till golvvärme.

Men att IVT tappar mycket redan vid -15 är inte alls bra. Har bett om offerter från både NIBE och Dalkin. Både jag och frun gillar att ta varma duchar samt så badar frun en del så ett system som orkar att hålla temperaturen när de blir kallare är ett måste för vår del.
Har Air X 409 och kan väl instämma i att om jag idag köpte en pump skulle jag köp en som går lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.