Hej,

Har renoverat klart en stuga i sydvästra Småland vid sjön Bolmen. Nu återstår luft-luftvärmepump som varit tanken från början under renoveringen.

Bifogar bilder på planritning + foton inom- och utomhus.
Det är ju dörrar in mot sovrum men dessa tänker jag kommer stå öppna även om det är lite kallsluss från verandamellandörrarna.

Nu letar jag efter vilken luftvärmepump som är lämplig. De som jag kikat hittills på är Daikin Stylish och Perfera XTH 30, samt Mitsubishi Hero 2.0 och Ninja.

Hur bör jag i resonera i valet mellan dessa? Finns det andra lämpliga kandidater?

Mina önskemål:
- Bra effekt efter förutsättningarna givetvis.
- Kvalitet och livslängd, gärna bra garantier.
- Wifistyrning.
- "Öppen spis"-funktion då kakelugnar och vedspis finns.
- Jag tror max 90 cm i bredd innerdel ska funka, men gärna mindre så den inte blir för maffig.

Annat jag bör tänka på?

Tack!
 
  • Planritning av renoverad stuga i sydvästra Småland, visar rumplacering och värmeinstallation, inklusive luft-luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusbild av renoverad stuga med rött tak i Småland. Märkta platser för placering av luftvärmepumpdelar inomhus och utomhus. Eldragning klar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Valet mellan Daikin och Mitsubishi är nog som att välja mellan Canon eller Nikon om du ska köpa en kamera. Vi har två Daikin och älskar dem, andra älskar sina Mitsubishi. Två kvalitetsmärken med bra produkter. Tror att du blir väldigt nöjd oavsett vilket.

Jag blir nyfiken på varför du/ni valt elradiatorer i samma utrymme som luftvärmepumpen? För mig känns det överflödigt, men det finns kanske en bra tanke bakom. :)
 
När luftvärmepumpen havererar är det bra om det finns back-up för värmen, särskilt om det är en stuga som står obebodd en stor del av året och ska underhållsvärmas. Luftvärmepump räknas bara som ett komplement till husets ordinarie värmesystem.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.