Hej!

Lutar åt att jag använder nockbalken med åsar till min friggebod. Boden är 270x506cm och ska ha ett plåttak, jag bor i Västmanland så det blir inte några mängder med snö.
Klarar jag mig med en limträbalk av dimension 66x315mm? Eller behöver jag gå upp på 90x315mm? Någon som har något inspel här?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Svenskt trä har en snurra för detta!

[länk]
Tack!
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D
J JF. skrev:
Tack!
Tacka Svenskt trä, Guds gåva till oss hemmafixare. :)

Vad för balk kom snurran fram till?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Tacka Svenskt trä, Guds gåva till oss hemmafixare. :)

Vad för balk kom snurran fram till?
66x315 får man en nyttjandegrad på 67% och en deformation på 19mm, 90x315 är helt klart bättre, då blir nyttjandegraden 46%.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
D
J JF. skrev:
66x315 får man en nyttjandegrad på 67% och en deformation på 19mm, 90x315 är helt klart bättre, då blir nyttjandegraden 46%.
Ok, så bra! Notera att det bygger på Europeisk byggnorm med svenska anpassningar, så är det OK enligt den kan du vara trygg i att det är bra nog. :) Inte minst för en enkel byggnad som.en friggebod oftast är.

Kanske ställer taktäckningen högre krav (på nedböjning), men bör framgå i deras monteringsanvisning vad som behövs.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ok, så bra! Notera att det bygger på Europeisk byggnorm med svenska anpassningar, så är det OK enligt den kan du vara trygg i att det är bra nog. :) Inte minst för en enkel byggnad som.en friggebod oftast är.

Kanske ställer taktäckningen högre krav (på nedböjning), men bör framgå i deras monteringsanvisning vad som behövs.
Ja 66x315 blir nog bra 👍🏻

Känns som om plåt inte borde vara så känsligt för nedböjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.