Hejsan, är på jakt efter en väldans portabel kompressor till mina dyckertpistoler och ev. även min dewalt 21 graders spikpistol. Jag har redan en liten kompressor men den är så attans tung så att när jag skall använda dyckertpistolerna så drar jag mig för det pga att kompressorn är så attans tung att bära . Har ni några rekommendationer? Jag har kikat lite på Biltemas och Julas nya. Vilken skulle ni välja eller har erfarenhet från som ett bra köp?
 
  • kompjula.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • komp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svag motor, liten tank..

välj den som är tystast.

Tanken med en superportabel kompressor är inte fel
 
Mini-boxyn tror jag saknar tank, så den går väl fetbort antar jag. Kanske en uppstående lite större skulle funka? De är betydligt lättare att flytta än de med liggande tank. Jula säljer en för 1295 just nu.
 
Kikade lite nogrannare på Julas stora Boxy , den har tank men 97 db ljudnivå ?!
Dock portabel som attan med 7,5 kg vikt.

Fortfarande villrådig!
 
  • komp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en större boxy, utan tank. Den har både hög ljudnivå och måste köras hela tiden, vilket den egentligen inte klarar. Kommer inte ihåg intermittensvärdena, men helt kontinuerlig drift kan man glömma, om man vill att den ska hålla en tid. Det enda som är praktiskt är att den är lätt och portabel. Jag har den för kontiunerliga luftpåfyllningar av en hydrofortank. Skulle därmed defintivt välja en med tank, om än liten tank.
 
Håller med när det gäller ljudlöst... Har lånat en liten biltema kompressor för att köra listning, men shit vad den lät styggt... Ska du bara lista lite ibland så kanske det är OK att gå med hörselskydd på, ska du lista mycket så är det skönt med lågt oljud...
 
fedex skrev:
Jag har denna: [länk]

Den använder jag tom med stomspikare utan problem. Visst, med så liten tank går den igång ibland men sina 74dB är den nästan ljudlös.

Ligger väl lite högre i pris (ca 2500:) än de du kollar på men värt det när det är en annan kvalitetsnivå.
Om ovanstående är 74dB och biltemas OL 15-6 har 80dB, hur mycket gör detta ?

Har funderat på biltemas för att ha hemma och transport till sommarstuga. Renblåsning, listning kanske lite lättare målning är tanken....
 
Jef skrev:
Om ovanstående är 74dB och biltemas OL 15-6 har 80dB, hur mycket gör detta ?

Har funderat på biltemas för att ha hemma och transport till sommarstuga. Renblåsning, listning kanske lite lättare målning är tanken....
En ökning på 10dB uppfattar örat som en fördubbling av ursprungsnivån. Detta fall är skillnaden 6dB så avgör själv....
 
Hmm, är det inte 3dB som motsvarar en fördubbling av ljudstyrkan?
 
lt1cobra skrev:
Hmm, är det inte 3dB som motsvarar en fördubbling av ljudstyrkan?
Enligt Wikipedia:

För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
 
hej
Jag letade också efter en lätt och hyffsat tyst kompressor i våras och det blev en ECU 2.0, kan definitivt rekomenderas, har använts mycket i sommar.
 
Ja just, uppfattning och mätning är två olika saker :)
 
Jag har modellen från biltema, och den är jag mycket nöjd med.
Lätt att bära med sig, ganska tyst och den kan stå i månader utan att tappa trycket.

Jag köpte den för att ha till att bära runt och fylla luft i däcken på prylarna hemma. (har 29 däck totalt att hålla luft i).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.