Pratat med firman som ska projektera FTX ventilation för mitt hus. En snabb uträkning över telefon säger ca 76l/s och då är Heru 100 som jag hade tänkt från början för litet enligt konstruktören som rekommenderar Heru 160 som har 200mm anslutning istället för 160mm.

Jag måste ha av- och uteluft på taket så det är kombihuv som blir alternativet. Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg att 200mm huven tar 8 takpannor i anspråk, mot 160mm huven som tar 2. Konstruktören menar att med högre flöde som blir med Heru 160 är det stor risk att man drar ner vatten/snö och annat genom huven om den är för liten och ska de projektera åt mig så lär jag givetvis följa deras instruktioner för att de ska garantera funktionen. Men det känns som att ställa en container på taket! (se måtten nedan)

Är det någon annan här som installerat något liknande på sitt hus som kanske har någon bild på hur det kan se ut? Har försökt googla men hittar bara produktbilder, inte någon som är monterad på lite avstånd. Det kanske känns större på papperet än vad det gör när den sitter på plats på taket?

Tabell över mått för kombihuvventilation och ritning av ventilationshuv monterad på takpannor.
 
Här är databladet på huven: https://www.abcvent.se/wp-content/uploads/2019/04/VHS-Combi.pdf
Finns ett diagram i datablad. Sammanfattning: Rekommenderat arbetsområde 160-huv upp till 70 l/s; 200-huv upp till 110 l/s
Med 76 l/s bör en 160 -huv gå bra (oavsett aggregat) mer luftflöde skulle jag valt en 200-huv.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
Ligger i gränslandet så det vart en 200 huv. Var upp och mätte på taket och den blir inte så groteskt stor som det först känns som. :)
 
Hos oss går frånluften ut genom en huv på taket Friskluften kommer in på norra gaveln, genom ett galler och något som ser ut som en fyrkantig tratt. Det är lite enklare, men det har fungerat i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.