Hej,
Har börjat projektera för nästa bygge (lättbetong) och fastnade i valet av bjälklag mellan källare/garage och första våningen.
Jag vill bygga en betydligt större källare än hus och har tänkt använda en del av garagetaket som altan.
Har inte spikat några mått än men funderar på en källare på 13x15.
Är det bäst med gjutet bjälklag eller håldäck? Eller finns det något lämpligare?
Helst ska det inte finnas några innerväggar i källaren.
Dock blir det en yttervägg och flera innerväggar på bjälklaget.

skiss.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
intressant ämne. Sitter i lite samma funderingar. Jag ska dock inte ha något hus ovanpå, utan bara jord eller altan eller dylikt. Så följer vad du får för svar med spänning.

Hur hade du tänkt isolera taket där du inte har ett hus ovanpå?
 
Tja, jag kanske svarade på min egna fråga :)
Det blir ju inte så lätt att isolera om jag väljer håldäck.
Synd, det verkade vara det enklaste alternativet.
Undrar om det finns håldäck med isolering ingjutet?

Planen är att ha en egen luft/luft pump i källaren som håller lägsta möjliga temp men rätt luftfuktighet.
 
Roman K skrev:
Det blir ju inte så lätt att isolera om jag väljer håldäck.
Garagets bjälklag där någon form av räcke är inritat, isolerar du med cellplast. Givetvis glömmer du inte alla steg med platonmatta och fuktsäkring ovanpå cellplasten. Sedan gjuter du på det hela, eller stensätter.

Snitt av kakan: http://www.schlueter.de/3661.aspx
 
Tack isolde,
Funderar på om det finns något lättare sätt.
Skulle tex. dessa balkar funka om man gjuter några cm på den delen som sticker ut?
Då skulle man kunna ha 'kontur' varianten inne och 'isolätt' varianten ute?
Grunder4.jpg

Sen är ju frågan om det behövs isolering mellan källare och 1a våningen om det ska vara 10 grader i källaren och 20 grader med golvvärme ovanför?
 
Jag känner inte till vilken bärighet dessa balkar har. Den frågan får du ställa till tillverkaren. Håldäck finns i olika höjd, så det går alltid att lösa.
Planerar du för terrass där? Du måste ha kraftiga stolpar i garaget för att bära upp husstommen. Dessa punktlaster ställer krav på plattan i garaget. Byggnation under marknivå bör undvikas om möjligt.


Jag skulle absolut isolera mellanbjälklaget. Du vill ha golvvärme på BV, inte takvärme i garaget. Löses enklast med uppregling av garagets tak (helst stålreglar), och gipsskivor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.