Har installerat en bergvärmepump i huset och passade på att gräva ner en kulvert till garaget för att kunna byta ut min LLVP till en fläktkonvektor i framtiden.
Tänkte nu koppla ihop kulverten och bergvärmepumpen i källaren och funderar på över vad jag ska montera för injusteringsventil...

I husets värmesystem har jag idag en enkel modell som inte verkar finnas kvar på marknaden och många andra ser så avancerade ut.
Denna har jag idag:

Injusteringsventil på kopparledningar i värmesystem med blå mätare för flödesintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Av alla jag tittat på så verkar denna LK OptiFlow EVO II vara något flr mig, vad säger expertisen om det?
Om så är fallet, vilket flödesintervall ska man välja till en fläktkonektor som ska värma ca 32m2 garage, 2-16l/min eller 4-36l/min?

LK OptiFlow EVO II injusteringsventil för värmesystem, visas med vred och genomskinligt flödesmätare på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sista fråga, finns det något bättre sätt att sätta denna på ett 22mm kopparrör än en vanliga övergångar med klämringskoppling och inv./utv. gängor?

Injusteringsventil i mässing, en komponent i ett värmesystem förkoppling till 22mm kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tänkte du styra tempen i garaget sedan?
 
dof dof skrev:
Hur tänkte du styra tempen i garaget sedan?
Det beror lite på...
Har idag en LLVP som jag tror kommer hänga med ett antal år till så jag vet inte när jag kommer byta till en vattenburen lösning.
Finns en grov plan men den kan förändras...

Det jag nu går på är att när bergvärmepumoen installerades så sa de att jag kommer behöva en strykning på ledningen till garaget som de förberett för.
Antar att flödet påverkas beroende på vilken lösning det blir i garaget men det vore skönt att få det färdigt i källaren.
 
Ok. Jag har en vattenburen värmefläkt i garaget. Jag gjorde som så att jag satte en vanlig kulventil inne , sedan har jag separat styrning för temperaturen i garaget.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
dof dof skrev:
Ok. Jag har en vattenburen värmefläkt i garaget. Jag gjorde som så att jag satte en vanlig kulventil inne , sedan har jag separat styrning för temperaturen i garaget.
Själv styr jag temperaturen i huset med radiatorernas termostater och har en lite högre värmekurva på bergvärmepumpen för att få värme i källaren och toaletterna på vår och höst.
Tanken med injusteringsventilen är att kunna strypa mågot så även mitt enrörssystem på övervåningen får lite varmvatten även när jag värmer upp garaget.
 
Påminner lite om min systemuppbyggnad. Styr tempen på börvärde i källaren. Första och andra våningen regleras med termostater på element. Garaget är en helt egen slinga med cirkpump, kopplad på elementframledningen i källaren. Jag kan inte svara på vad du kommer behöva för flöde till garaget. Om du kollar datablad på lämplig konvektor borde du kunna hitta det.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Jag hade ganska simpel uppbyggnad av mitt värmesystem.

Jag växlade över mot kulverten med en värmeväxlare för att kunna köra glykol i systemet. Tänkte att om det blir riktigt kallt så kunde jag stängs av värmen i garaget utan skador.

Hade växlaren på returen för att ta ut det absolut sista av värmen innan det gick in i pannan. Vilket bör kunna vara en bra ide om du har bergvärme för då behöver du inte bry dig så mycket om flödet då huset redan har fått sitt.

Ska väll även bli lite bättre cop om man har kall retur.

Men iaf eftersom systemen var separerade så hade jag en cirkpump som var styrd via termostat. Så när temperaturen gick under inställt värde så startade både cirkpumpen och fläkten i konvektorn o så gick det till inställt värde och så stängdes pump och fläkt av.

Funkade riktigt bra för mig att köra så.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.