Det finns lite att välja på om man tittar på Classe, Jula och Biltema. Lättbetong är ganska lätt att ta sig igenom vilket gör att man kanske skulle köra med stålskär istället för sådana som är till för tegel?

Vill gärna ha svar från nån/några som verkligen har prövat.

Tack på föhand.
 
Eftersom du postar i El-avdelningen kan man misstänka att du skall göra relativt små hål? Upp till 30-35mm görs väl enklast med en lämplig borrhammare, billigt på tex Jula.
 
Sorry! Borde ha skrivit att det är hål som ska göras i befintlig lättbetongvägg för apparatdosor.
 
Ok, då fattar jag.

Jag skulle borra små hål och hacka bort resterna så dosa fick plats, snarare än att investera i en dyr hålsåg.
 
Om det endast gäller ett par hål för apparatdosa/kopplingsdosa kan jag rekomendera Kellens hålsågssats för betong etc. Kostar ca: 100-200 på COOP byggmarknad.
Jag köpte en sådan sats för att testa och har kört ca 5st hål i puts/tegel utan problem.
 
Ska du köra i lättbetong kan du ta din vanliga hålsåg för dosor (T-75 el motsv). Det sliter klart lite, men du kan köra 100 hål i l-btg innan du måste byta klinga. Däremot kan du inte köra i trä/plywood etc utan att byta....... men en lös klinga kostar bara runt 50-lappen, så det blir iaf billigare. (Har precis fräst ur i hela vårt bygge !!)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.