Hej.

Jag skall anlägga en häck som vindskydd. Det gäller en 40 meter lång sträcka i söderläge som vetter mot en åker. Det blåder ofta därifrån, och ibland rätt kraftigt. Marken är bördig lerjord. Jag bor i gamla Skaraborgs län, alltså zon 2-3. En höjd på två till tre meter vore idealet, och det skall helst inte vara en barrväxt utan en lövbuske som gärna behåller bladen i större delen av året. Jag lutar åt avenbok (Carpinus betulus) eller oxel (Sorbus intermedia). Ett avlägset alternativ är någon form av thuja.

Finns det någon kunnig med synpunkter på de här växternas lämplighet givet förutsättningarna jag angett, eller har några alternativa förslag, så uppskattar jag om jag kunde få höra dem. Kunde till exempel häckoxel, Sorbus mougeotii, vara ett alternativ? Är osäker på i vilken utsträckning bladen sitter kvar över vintern.

En relaterad fråga gäller om man skall köpa på barrot eller i kruka. Jag har fått för mig att man ger växterna betydligt bättre förutsättningar om man köper på kruka, och även om det är dyrare känns det som om det kunde vara värt det. Åsikter?

/Ola
 
Jag skulle aldrig köpa krukodlat till en häck. Den prisskillnaden är svår att motivera, om man inte vill köpa färdig häck förstås. Om du är orolig att några plantor kommer att stryka med, så köp några extra och plantera där de inte står i vägen.

Av de senaste häckarna jag köpt (barrot)så blev utfallet 98/100 fläderplantor tog sig bra(varav jag råkade kliva på den 99:e). Häggmispel 120 av 120 tog sig bra.
 
Alla de växter du föreslagit är bra till vindskyddande häck. Oxel har inte kvar bladen över vintern, men är annars vindtålig o bra.

Det jag funderar över är hur du tänker dig att hålla dom klippta om dom är 2-3 meter höga. OK, det går, men det är ett jättejobb, upp och ner för stegar......

Tujan slipper du ju klippa, frågan är hur snyggt det är med tuja....

Ett alternativ för att stoppa vinden är att ha träd i en häck. Alltså en relativt låg häck (1 1/2-2 meter) och i häcken med lämpliga mellanrum träd av valfri sort, t.ex. någon slags oxel, rönn eller lönn (alla är dekorativa på hösten). Då får du ett rejält vindstopp av trädens krona, samdigt kan tu titta emellan träden på utsiken, och du kan ha en häck som inte blir svårhanterlig vad gäller klippning.

Skulle inte heller köpa häckplantor i kruka! Man får bra pris på hösten om man beställer barrotade häckplantor i knippen om tio från sin lokala plantskola. Kräver dock en viss planering, så att diket är färdiggrävt när plantorna levereras.;)
 
Tack för svaren! Det var särskilt intressant med åsikterna om kruka/barrot. Jag hade fått för mig att plantorna hade mycket bättre förutsättningar om de var på kruka, men med rätt förarbete så skall det alltså inte spela någon roll.

Låter man häcken bli tre meter hög så blir det såklart lite omständigt med klippningen så den kommer väl kanske få stanna vid två meter. Eftersom jag själv nästan är så lång så känns det hanterbart. :)

Förslaget med träd kombinerat med en lägre häck är inte dumt alls, skall fundera lite mer på det.

Finns det ingen som har förslag på andra häckväxter som kunde passa för de här förutsättningarna?
 
Ingen riktig häck, men ändå ett tips;

vi har ett staket mot grannen som är övervuxet av vildvin, det är perfekt silande som vindskydd!! Dessutom mycket vackert på sommar och höst, men ej så fagert vintertid (men skyddar mot vinden även då)
 
Oxel är ju ganska "omodern" just nu men definitivt odlingsvärd och jag ser en hel del riktigt gamla oxelhäckar i kustbyn där jag bor. Sätter du häcken och låter ett par växa upp som träd inuti kan det nog bli väldigt piffigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.