Jag vänder mig återigen till detta eminenta forum.

Jag kommer bygga ett nytt hus på på ett sluttande tomt, där hela huset kommer stå på rent berg. Har läst spaltmetrar om olika grundtyper och tvekar.
Var först inne på en plintgrund, dels för att det är billigt, säkert och enkelt att bygga, men också för att jag tycker det är snyggt. Men kommer det funka för en 200 kvm stor villa?

Har tittat på krypgrunder av olika varianter: uteluftsventilerad och stängd, ventilerad, ev med avfuktare. Ingen av dem verkar vara ett klockrent val.

Platta på mark är inte realistiskt då jag måste spränga bort hela (den vackra) tomten för att få till det.

Att mura stödmurar, fylla och anlägga platta skulle kanske fungera för vissa delar av huset även om denna lösning känns något klumpig, och inte heller billig.

Vad säger forumet?

R
 
Känns det realistiskt att använda 50+ plintar (räknat på 200kvm byggyta) och du är medveten om riskkonstruktionen med krypgrund så är det ju absolut görbart.
 
Skilj nu på krypgrund och plintgrund.

En plintgrund är ju helt öppen under och är ingen riskkonstruktion.
Antalet plintar som behövs beror ju på vad man gör bjälklaget med. Ju fler limträ eller stålbalkar man är villig att ta till ju färre plintar blir det ju.
Jag ser inget problem med att bygga en sådan lösning för 200 m2. Är ju egentligen så man bygger köpcenter och parkeringsgarage tex. Dvs ett antal bärande pelare och sen en plan yta där ovanpå
Dock måste man ju komma ihåg att man bör isolera golvet lite tjockare vid plintgrund då kallluften har fritt spelrum undertill
 
Nu har du ju inte angivit något mer än storleken så jag utgick från en låda på 10X20 meter och tog en snabbtitt i träindustriernas lathund.
Använder man limträ så går det att bygga med enbart två rader plintar, dvs under ytterväggarna om man vill.
Takstolarna går att göra fribärande så de kräver inget stöd i mitten de heller (enplanshus då).
Kör man då med 2.5 meter mellan plintarna så får jag det till totalt 18 plintar.
Med stål eller betongbjälkar så kan man minska ned det ännu mera
 
Tack för bra svar!
Jag drar slutsatsen att en krypgrund egentligen tillför annat än risker då grunden anläggs direkt mot berg. Eventuellt finns det en viss estetisk komponent, men en plintgrund går ju att göra snygg med spalje eller liknande.

Att använda betongbjälklag låter som en bra idé.

Huset kommer vara U-format i 3 kroppsdelar och klättra kring en bergsknalle, varje del ca 7 m brett och ca 10-17m långt. Kroppsdelarna kommer att överlappa vid övergångarna och blir alltså 2-plans där. Antar att man får ta hänsyn till det när antalet plintar dimensioneras. Ska ta en titt på rekommendationerna.

Ingår gör också ett garage, men jag gissar att just där bör man göra en platta.
 
Mjo, garage gör sig klart bra på platta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.