Hej vi skall snart börja göra om vårt badrum med hjälp av hantverkare.
Men för att vara på den säkra sidan vill jag gärna kolla lite vad ni på forumet har att säga om golvvärme och ventilation.
Så kom gärna med motfrågor eller förslag på andra produkter med motivering.

badrum.png

Golvvärme frågor:
Vårt badrum ligger på entreplanet i en 1.5 plans villa. Uppvärmningen är vattenburen och vi skall snart koppla in bergvärme.

Vi tänkte koppla in en minishunt LK Golvvärmepaket L12 / M60 till badrummet som är 5 m2, jag vet att det är lite över dimensionerat. Men om ca 1-2 år kommer köket intill att göras om och då vill vi ha golvvärme under det.

A)
Är det en bra ide att ha denna minishunt för både kök och badrum?
Det är ju två ganska olika typer av utrymme och en och samma givare skall sköta tempen. Men man kan ju ha olika slingor och dessa kanske kan vara olika strypta?

B)
Funkar det att placera minishunten i källaren? Det skulle var lämpligt för att alla rören går i källaren och vi slipper skåp i entre plan. Eller blir det problem med avluftningen?

C)
ÄR det smart att ha golvvärme under inbyggnadsbadkaret? Badkaret kommer ha ett inspektionsgaller där fuktig luft kan komma ut. Eller är det bättre att inte ha golvvärme där? Jag tänker också att kanske vill vi eller någon annan ägare ta bort badkaret… Skall man isof lägga en avstängd slinga under badkaret.

D)
Hur mycket isolering bör man ha som minimum under golvvärmen?

VENTILATION

Vi har kikat på en pax kanalfläkt
Viaduct
eller
Kanal_100_125

med fuktstyrning från denna

A)
Verkar valet av produkter bra? Prisvärt.

B)
Är placeringen längst bort mot från dörren, ej på dusch sidan, i taket en lämplig placering för utsuget?
Enligt husets ABC skulle det vara bra.
(Luften leds upp på kallvinden och in och ut genom murstocken. )

C)
Men vart skall fuktgivaren sitta?

Stort tack till dig som kommer med synpunkter/svar.
/Erik
 
Redigerat:
Vi har samma shunt till alla våra golvvärmeslingor (kök, hall, 2 badrum, 2 bostadsrum) sammanlagt 7 slingor som regleras separat med en strypventil (lr vad det kan heta?) på varje slinga. Det tar lite tid att justera in men fungerar, jag vet inte vad vi har för shunt men konstruktionen som sådan är ok.

Vi har hela anläggningen inkl shunten i källaren och 3 slingor i källarvåningen, 4 slingor i bostadsvåningen så det måste väl fungera hos Er också.

På forumet är vi inte överens om man ska ha golv och golvvärme under köksinredningen, förmodligen är vi lika oense om det ska vara golvvärme under badkaret :) jag skulle definitivt lägga värme i hela golvet vilket jag också gör när jag renoverar.

Minns inte vad som rekommenderas när det gäller isolering under golvvärme vid nybyggnation (400 kanske?) men vid renovering gör man ju så gott man kan, vi har mellan 150 och 400 tjockt EPS-bruk i vårt källarbadrum, det var vad som var möjligt att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.