Hej

Har en gammal kåk från 30-talet, källaren grävdes upp för ca 5 år sedan och byggdes upp med 20cm makadam, 30cm isolering, 10 cm betongplatta. av byggnads tekniska skäl, gick det inte att isolera upp under bärande väggar och ytterväggar. kåken är en souterängkåk med två väggar helt i dager, dessa väggar är oisolerade (lättbetong).

väggarna under jord är isolerade med 20cm isodrän (kåken är nydränerad)

nu till problemet, pga idioti gjöts aldrig golvvärmeslangar ner i plattan vid nygjutningen, (jag vet, stooooor miss) men jag står nu med kalla golv, och vill inte lägga elgolvvärme utan skulle vilja ha vatten.

har ca 5 cm (exklusive golvbeläggning) som jag kan offra av takhöjden för nåt system.

men vet inte vad jag ska välja, ska man ha frigolitplattor som man drar rören i, känns onödigt eftersom det är isolerat under plattan, vill undvika flytspackel eftersom det är krångligt och dyrt.

lite frågor
1. vilket system ska jag välja
2. Om man väljer ett frigolitbaserat system får man ju i princip två isoleringszoner, en i golvet och under plattan, kommer det att skapa problem?
3. finns det nåt system som man kan lägga på en (isolerad) platta och sen lägga golv direkt på utan att behöva gjuta

jag vill ju gärna komma undan billigt ;)

totalt handlar det inte om mer än ca 50kvm

några tips?
 
Finns företag som fräser ner slangar i betongen.
 
Hej!
Jag bor i en kåk från 1906. I slutet på 60 talet så byggdes det en källaredel under 1/2 huset. Då jag flyttade in så byggde jag ut badrummet utanför det befintliga huset och då gjöt jag en platta i nivå med den befintliga höjden av källar takets överdel. Sen satte jag upp resvirket och väggar. Sen la jag in frigolit med hållare för vattenburen golv värmeslang. La ner slangen, på med en armeringsmatta och gjöt ytterligare ett 5 cm tjockt lager betong, inte flytspackel. Jag gjorde på samma sätt då jag byggde en villa i början på 90 talet och då på hela bottenplattan. Jag har använt LK´s golvärme system i båda fallen och det har fungerat mycket bra. Tänk bara på att om du lägger trägolv eller träparkett på betong golvet att förutom underlagsfoam, lägga en plastfolie på betongen under för att undvika fuktvandring. Jag gjorde inte det i mitt första bygge och golvet blev förstört.
Christer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.