Hej!

Jag har bilat upp mina gamla golvbrunnar för byte, efter som de lokala VVS:arna verkar ha fullt upp så åker jag nog på att installera de nya själv.

Jag behöver en brunn med 75 mm ansl. och sidoinlopp samt en spygatt.

Är Jafo eller purus att föredra? eller några andra alternativ?

Liten följdfråga, när jag demonterade golvbrunnen så gick röret till sidoinloppet av vid en (tillsynes) limmad skarv, hur ansluter man den nya brunnen till sidoinloppet? Skall man göra som tidigare, sticka in en bit rör i brunnen få brunnen på plats och sedan limma skarven eller gör man på något annat sätt?

/Håkan
 
Jag anväder mig alltid av Jafo. Tycker de är enklare.

Tänk på att de limmade rören i golvet är väldigt sköra och spricker väldigt lätt.

Se till att använda riktiga tätningar såsom gummimanchetter eller dyl. alt limma PVC
 
Jag tittade först på Purus eftersom de dök upp i tid och otid i olika diskussioner. Efter lite sökande på forumet verkade det vara en hel del (eller åtminstone fler) som svor över hur olika klämringar hade förstört deras manchetter och plastmattor. Valde därför en Jafo ROT 75 vilket jag tycker blev bra. Gillar tanken att dra fast ringen som klämmer manchetten med skruv i stället för massa expanderande plastringar.
 
Tack för svaren, jag hann dock köpa och montera brunnarna.

Det blev purus (mest för att jag fick en sån monterad vid min förra badrumsrenovering)

Vad gäller moneringen så var brunnens sidoinlopp placerat lite högre än den föregående så det blir att fixa fallet med förhöjningsring och flytspackel.

/Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.