De vanligaste fönster är vändfönster - som öppnas en spalt utåt för vädring och kan sedan svänga runt en horisontel axel för tvättning. Praktiskt men enligt mitt tycke asfult. Ett hus med sådana fönster i öppet tillstånd förmedlar barack-känsla.
Vad finns för alternativ? Snyggast är ju fönster som öppnas utåt kring en vertikal axel vid karmen. Men det kan ju vara svårt att tvätta och komma åt utsidan. Avhjälpen kan vara fönster av side-swing-typen, som öppnas utåt vertikalt men kan svängas runt för tvättning. Sådana fönster hade jag i min villa från 80/90-talet men idag är det tyvärr några få fönstertillverkare som erbjuder detta. Konstigt för det kan ju inte vara så svårt när det funnits på 90-talet med treglas och allt.
Ett annat alternativ är s k Dreh-Kipp-beslag som tillåter vädring med fönstret lutat inåt och full öppning inåt för tvättning. Mycket praktiskt. En fönsterförsäljare tyckte det var väldigt opraktiskt men jag är uppvuxen med sådana fönster i Tyskland sedan 60-talet utan problem. Jag kom underfund med att svenska fönsterfirmor offererar denna variant ofta bara för objekt, dvs stora hyreshus där man inte längre får bygga in utåtgående fönster. Privatfolk får hålla tillgodo med fula vändfönster.
Jag har köpt Dreh-Kipp och idag blev det tvättning: Happy wife = happy life!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Instämmer i att Dreh-Kipp är en bra konstruktion!

Vädringsläget är suveränt, inga smågrejer som ligger på fönsterbrädan kan ramla eller blåsa ut när fönstret står öppet.
Till skillnad mot de "traditionella" svenska vridfönstren/H-fönstren.

En annan skillnad är att Dreh-Kipp fönstren ger en hel fönsteröppning, där det är lätt att ta sig ut vid t. ex. brand, till skillnad mot vridfönstren, där man måste krypa under fönsterbågen som sitter mitt i karmöppningen.

Jag har Dreh-Kipp fönster och fönsterdörrar i trä, som är direktimporterade från Polen.
Var först tveksam till om de verkligen kunde hålla tätt mot regn, då de öppnas inåt.
Men inte en droppe har läckt in under snart tre år.
 
Snailman
de traditonella h fönstren är dessutom enkla att peta upp i vädringsläget, så enkelt är det ju inte med dreh-kipp
 
Snailman skrev:
de traditonella h fönstren är dessutom enkla att peta upp i vädringsläget, så enkelt är det ju inte med dreh-kipp
Jag tänkte på det men vågade inte skriva det.

Min leverantör som gjorde Dreh-Kipp fönstren poängterade i sin marknadsföring att fönstren är inbrottssäkra i vädringsläget.
H-fönstren är alltså lätta att öppna utifrån i vädringsläget?
 
Ja det är ju väldigt mycket vackrare en sk. H-fönster... eller ?
Men när är det befogat med vädring genom fönster om man bor i ett nyare hus med ventilationsanläggning av något slag? Och kom inte dragandes med dessa till äldre hus för då måste ni skoja med oss.
 
cecar33 skrev:
Ja det är ju väldigt mycket vackrare en sk. H-fönster... eller ?
Men när är det befogat med vädring genom fönster om man bor i ett nyare hus med ventilationsanläggning av något slag? Och kom inte dragandes med dessa till äldre hus för då måste ni skoja med oss.
a)
Det vete tusan om du kan se någon skillnad på fönstren utifrån på några meters håll.
På vad sätt menar du att de skulle skilja sig skönhetsmässigt?
Du observerade väl att jag skrev om träfönster?

b)
Hustrun sover alltid med öppet fönster, utom mitt i smällkalla vintern.
Vi har olika vanor helt enkelt. Somliga vill ha det varmt och ombonat, andra kallt och friskt.
Och ja, jag har FTX-ventilation.
Men annars vädras det inte mycket, det är rätt.
Utom på fina sommardagar, när ytterdörren alltid står öppen :)
 
KnockOnWood skrev:
a)
Det vete tusan om du kan se någon skillnad på fönstren utifrån på några meters håll.
På vad sätt menar du att de skulle skilja sig skönhetsmässigt?
Du observerade väl att jag skrev om träfönster?

b)
Hustrun sover alltid med öppet fönster, utom mitt i smällkalla vintern.
Vi har olika vanor helt enkelt. Somliga vill ha det varmt och ombonat, andra kallt och friskt.
Och ja, jag har FTX-ventilation.
Men annars vädras det inte mycket, det är rätt.
Utom på fina sommardagar, när ytterdörren alltid står öppen :)
Svar a)
Men du, var det inte utseendet som TS anmärkte på när det gäller H-fönster kontra Dreh-Kipp fönstren ?

Svar b)
Intressant, jag förstår att man kan få det friskt om värmen är avstängd men annars så går väl värmen på med automatik om det blir kallt.
 
Inåtgående fönster.... Nä tack, blir så mycket att städa när blommorna åker i backen varje gång man vill öppna dom ordentligt😃
 
pappskallen skrev:
Inåtgående fönster.... Nä tack, blir så mycket att städa när blommorna åker i backen varje gång man vill öppna dom ordentligt
Det var en av farhågorna jag hade, men efter att ha haft mina dreh-kipp i 5 år så ser jag inte det som ett problem. Den enda gången de öppnas helt är vid rengöring. Annars använder vi vädringsläget. Fördelen med vädringsläget är att det inte är så lätt för buset att ta sig in, samt att vår innekatt inte kan få för sig att rymma.
 
cecar33 skrev:
...Intressant, jag förstår att man kan få det friskt om värmen är avstängd men annars så går väl värmen på med automatik om det blir kallt.
Nix pix! Har ingen uppvärmning installerad i sovrummen.
 
Snailman
KnockOnWood skrev:
Jag tänkte på det men vågade inte skriva det.

Min leverantör som gjorde Dreh-Kipp fönstren poängterade i sin marknadsföring att fönstren är inbrottssäkra i vädringsläget.
H-fönstren är alltså lätta att öppna utifrån i vädringsläget?
De jag tittat på, så räcker det om man har en pinne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.