Jag äger ett putshus sedan ett år tillbaka och det har nu blivit dags att måla om huset. Jag har lagat sprickor och gamla fula lagningar och har nu kommit till valet av färgtyp… Vilken djungel :S

Huset är ett trähus från 40-talet med reveterad puts (hydrauliskt kalkbruk). Tydligen är den färg som sitter på idag någon form av akrylatfärg… Och jag har av färgleverantörerna blivit rådd att grunda med en färg som binder den gamla färgen i underlaget för att sedan måla med en silikonhartsfärg (från STO) eller en styrenakrylatfärg (från alcro)?

Men när jag läser här på forumet låter det som att silikatfärg borde vara det rätta? Kan det vara så att fördelarna med silikatfärg inte fungerar i mitt fall, då huset reda är målat med någon form av akrylatfärg??

Är tacksam för input, känns som att val av färgtyp är viktigt på ett gammalt putshus.

Ytterligare en fråga:
På två av väggarna har jag upptäckt att det fläckvis finns gröna alger under den gamla färgen. Har provat att få bort den gamla färgen för att kunna tvätta bort algerna, men det är inte lätt!! Är jag för hårdhänt får jag också bort lite av putsen, dessutom är det väldigt tidskrävande (det är en grov putsstruktur). Tänkte höra om någon har någon erfarenhet av detta, det kanske finns medel som kan ”döda” algerna genom den gamla färgen utan att man behöver ta bort den??


 
Fender skrev:
J Kan det vara så att fördelarna med silikatfärg inte fungerar i mitt fall, då huset reda är målat med någon form av akrylatfärg??

/QUOTE]
Helt rätt, du kan inte måla med silikat på en annan färgsort.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.