Hej!

Undrar om de finns någon som har tips kring med vilken färg man bör måla innertaken med?

Kökstaket är sedan tidigare målat med linolja och de tänkte jag väl fortsätta med där, men hur gör man med sedan tidigare obehandlade furutak som gulnat?

Det finns ju moderna färger, typ panelvit som sägs spärra mot att de gula lyser igenom men om man skulle vilja använda något mer "byggnadsvårdsvänligt" (linolja, äggoljetempra, limfärg?) vad har man då för alternativ? och till vilket resultat?

Hur stor är risken för kvistgenomslag på ett tak som varit uppsatt drygt 100 år? Bör man alltid kvistlacka?

Tacksam för svar!
 
JA du måste kvistlacka. Du kan få kådgenomslag även på gamla tak, jag vet av egen erfarenhet! :) Det är ett så snabbt och enkelt arbete att schellacka att det alla gånger är värt det för att slippa reta sig på fläckar sedan och slipa och göra om. Men köp schellack som är baserad på sprit inte den vattenlösliga som är oduglig på många sätt. Den jag köpte sist var till exempel turkos för att man skulle se var man målat men det turkosa lyste igenom vår ljust gula färg även efter två strykningar.

En eller två strykningar med schellack med nån timmes torktid mellan gångerna räcker.

Jag använder en färg som heter Bifrost från Enetorpets byggnadsvård när jag målar tak.Det är en linoljeemulsionsfärg. Den blir något mattare än vanlig linoljefärg, har en inblandning av vatten som gör det. Den torkar också på 12 timmar vilket snabbar på målandet lite. Annars är vanlig linoljefärg det bästa, utan lösningsmedel dock. Jag gillar Otttossons bäst. Den är lättstruken och täcker bra.
 
Vi håller på att målar pärlspont som snart ska upp som innertak. Vi har precis som Sophie använt Bifrost från Enetorpet. Bara goda erfarenheter hittills. Den är mattare än vanlig linoljefärg och jag tycker även den ger tydligare "mönster" i färgen efter penseln. Jag tror tanken är att det ska se ut som ett gammalt limfärgsmålat tak.

Vi har för övrigt blandat schellack själva genom att köpa de flingor som utgör själva grunden i schellacken. De består av något slags sekret från en speciell lus (= äkta schellack). Dessa blandas med rödsprit. Enkelt och billigt och en förpackning på något halvkilo "shellacksflingor" räcker väldigt långt. Blandingen ska dock gärna stå över natten för att lösa upp sig så en anings framförhållning behövs.
 
Okej, bor i närheten av Gysinge och hade väl för enkelhetens skull använda deras produkter, erfarenheter av dessa? Deras matta linoljefärg verkar de ju råda något delade meningar om...

En annan liten fundering som jag grunnat på är om det var vanligt med annat färg än vitt i taket? I kökstaket är nämligen svagt grönt och halltaket ljusblått?
 
Vi har använt Gysinges vanliga linoljefärg på en del snickerier och det har funkat bra - när vi väl förstod hur man målar med linoljefärg (supertunna lager). Men ingen erfarenheter av Gysinges matta linoljefärg. Stod över den till förmån för Bifrost just eftersom folk här och på andra ställen verkade lite tveksamma till den.

Vi har upptäckt ett troligen orginaltak i pärlspont i vår hall som är svagt grågrönt. Det är täckt av ett senare ditsatt locktak som vi än så länge låtit sitta kvar.
 
Gysinges linoljefärg är bra men jag har övergått till Ottossons som är betydligt mer lättstruken. Gysinges matta gillar jag inte alls. Dels är den full av lösningsmedel, både balsamterpentin och lacknafta och dels tycker jag att den sitter dåligt.

Vi har ett pärlspontstak i vårt kök som är original från början av 1900 och det är grönt, ljusare än väggarna men ändå kraftigt grönt.Det har vi målat med helt vanlig linoljefärg från Ottossons. Jag målar alltid helt lösningsmedelsfritt och slipper all lukt från balsamterpentin vilket är väldigt skönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.