Ja det är väl för er som det är för mig, alltså min sambo hittade denna på nätet: http://www.hultens.se/inomhus/hyllor/skulptur-liten.html och några min senare får jag frågan om jag inte skulle kunna gör en sådan....

Jag gillar hyllan så det ska nog bli en sådan men jag funderar hur man snyggast skarvar de olika delarna. Att bara kexa ihop dem blir inte så snyggt som t.ex. en sinkning. Tycker nog det ser ut som på bilden att de endast är kexade.

Jag vill minnas någon här gjorde en spargris som såg ut som ett litet växthus och där hade man fräst ur rätt fina skarvar.

Vad för skarvar rek ni? Även själva skarven kan ju vara vacker och tillföra något för designen. :)
 
Sedan en liten följdfråga.

Jag hade tänkt denna i ek. Skulle en liten list på ett par mm i valnöt på alla kanter kunna tillföra något eller snyggare utan? Subjektiv fråga men ni tycker säkert något. :)
 
Snygg hylla!
Jag hade nog antingen sinkat fogarna med girade hörn eller helt girade hörn förstärkta med kex eller domino.
Tycker det är snyggt att ådringen flyter runt hela kanten utan avbrott med undantag av "korsningarna"
Du får iofs samma effekt med en tunn list men den ska nog helst vara i samma träslag tycker jag. Om du inte har ek-valnötskombinationen i andra möbler i rummet och vill ta upp det även här.
/B
 
Hur hade ni valt sammanfogningen av "kryssen"?
 
Halvt i halvt.

crosshalving.gif
/B
 
Hmm ja det skulle funka.
Det kräver både en japansåg och bra stämjärn vilket jag saknar
Det är snart jul så.... :)

Vad sägs annars om någon typ av fingerskarv, om de nu heter så, alltså typ raka laxstjärtar i övriga skarvar?
 
Estetiskt är jag nog på bengtn's linje att ådringen skall flyta runt hela hyllan. Frågan är om laxstjärtar eller fingerskarv/sockerlådsskarv blir snyggt/passar på den här typen av möbel eftersom det bryter flytet i ådringen på ovansidan även om man gerar kanterna. Det är en smaksak såklart, men personligen hade jag nog föredragit gerat. Man kan ju göra helt dolda laxstjärtar... fast det blir ju mycket jobb och ingen som ser det (ingen cred) så kex eller domino kanske är bättre.


/woodchuck
 
För att göra halvt i halv kan du använda dig av din fina hammer. Du har bitarna stående mot kapannhållet och gör flera snitt bredvid varandra. Hyllans djup är 12 cm om jag tolkar måtten rätt så du behöver alltså bara 6 cm. Du har väl 105 mm såg höjd max så det går ju galant.

Jag kan svära på att hyllan på bilden sitter i hopp med pluggar med tanke på det billiga priset.

Jag personligen hade gjort halvt i halvt och gerat resten precis som bengtn skrev "det är snyggt att ådringen flyter runt hela kanten utan avbrott". Och med tanke på storleken kan man få ut alla bitarna i följd från en planka så ådringen kan bli jätte fin runt alla hörn. Efter som jag har en domino hade jag använt den men pluggar går precis lika bra.

Den hyllan är ett bra litet helg pyssel allt går att göra på en bords såg och med en borrmaskin.

Mvh Pär H
 
Ja det får bli att gera hörnen där jag förstärker skarvarna med min gamla Lamello.
Satt och ritade lite på en skiss där jag försökte bygga ut hyllan så den skulle bli lite större och insåg genast mina begränsningar inom design :D
 
Kex kanske blir bra för trots allt så är det en väldigt liten hylla. Hålbarhets Mässigt så tror jag att pluggar ger starkare fog.


Pär H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.