Det kommer ut en grävare för att gräva ner dränering runt fritidshuset. Tänkte passa på att ta bort de gamla luftburna koppartrådarna och gräva ner en kabel.
Jag tänkte själva köpa kabel och få den nergrävd och sedan låta en elektriker koppla in den på stolpen och till el-centralen.
På stolpen finns huvudbrytare och elmätare, från stolpen går 4 st koppartrådar till huset.
Jag har mätt upp sträckan från huset till stolpe och höjden upp på väggen/stolpen, det är 45m med marginaler. Men vad skall det vara för typ av kabel, jag har förstått att det ska vara en jordkabel men det verkar finnas en uppsjö? Måste den läggas i ett gult plaströr? Telefon kommer in via egna ledningar på andra sidan huset så det är inte aktuellt.
 
Måste man lägga en jordkabel i ett rör? Nej men det är smart då du kan byta vid behov utan att gräva upp. Har du blanktråd så prova att prata med elbolaget om inte de är villiga att medverka till en förbättring.

Kabeltyp och area lämnar jag till proffsen
 
I ditt fall exvis EKKJ 3x10+10. Detta pga att en PEN ledare i matande ledning till ett bostadshus måste ha en area på >= 10mm2. Om du kan få PEN-ledaren uppdelad i mätarskåpet till PE och N så kan du gå ner till 6mm2, tex FR-N1XV-U/R 5G6 och kostnaden för kabeln blir lite lägre. I ett sk TN-S system som du då får behöver PE och N ledaren bara vara av minst samma area som fasledarna. Hör med din elektriker hur du ska göra.
 
PE behöver inte vara av samma area, men om man frångår tumregeln måste man räkna igenom noggrant så alla villkor är uppfyllda. Får så små areor tror jag inte man har så mycket att hämta.

N kan också få vara mindre, men då måste man ha skydd mot överlast på den ledaren som bryter faserna. Det är onödigt komplicerat och nog inte heller värt besväret.

I vilket fall är det något som en kunnig person måste räkna igenom
noggrant. I lite större sammanhang kan det däremot vara lönt.
 
Det låter som om en EKKJ 3x10+10 kommer att fungera bäst om man inte har talat med en elektriker ännu?

Det får bli ett rör i alla fall, vem vet om man kanske behöver ha något mer sedan :)
 
petersv skrev:
PE behöver inte vara av samma area, men om man frångår tumregeln måste man räkna igenom noggrant så alla villkor är uppfyllda. Får så små areor tror jag inte man har så mycket att hämta.

N kan också få vara mindre, men då måste man ha skydd mot överlast på den ledaren som bryter faserna. Det är onödigt komplicerat och nog inte heller värt besväret.

I vilket fall är det något som en kunnig person måste räkna igenom
noggrant. I lite större sammanhang kan det däremot vara lönt.
Enligt dimensioneringsreglerna skall skyddsledaren ha minst samma area som fasledarna upp tom 16mm2. Tror inte att att areor >= 16mm2 är aktuella i detta fall.
 
En 3x10+10 räcker i dimension, det är 45m? men det kanske räcker gott och väl?
 
Har ca 70 meter 3X10+10 här, 20A säkringar. Det finns ju faktorer som kan påverka men generellt så räcker den mer än väl på den säkringsstorleken
 
Jag skulle valt N1XV 5G6 eller EKKJ 4x6+6.
 
mrfrenzy skrev:
Bifogad fil behandlar dimensionering av skyddsledaren, den är hämtad nånstans på nätet, tyvärr hittar jag inte var just nu.

[länk]
Jo det är ju riktigt. Var nog lite snabb att generalisera men eftersom det gällde färdig kabel och inte lös FK så tänkte jag enkelt. :)

Vinsten med att gå ned i area på PE och N är nog inte speciellt stor i en villainstallation då det är få grupper som har area över 1,5mm2.
 
Dokumentet gällde ju bara PE och inte N.
 
Under vissa förutsättningar kan man gå ner i area på N-ledaren också men i en normal bostad är det knappast aktuellt eftersom det gäller vid stora areor och under särskilda krav. Mer en reaktion på petersv:s inlägg eftersom mycket riktigt dokumentet diskuterar PE ledaren.
 
Att välja mindre N blir inte farligt, om man följer regler för skydd mot överlast i N-ledaren. Eftersom det ställer krav på jämnt fördelad last över faserna ökar risken för att skydden löser ut, och man måste fundera igenom vad som är normala driftfall så detta undviks. Det är svårt att förklara varför skydd löser ut vid för _liten_ last (bara last på en fas) men går bra om man har mer last inkopplad.

Om å andra sidan man har en stor trefaslast i botten man måste dimensioera för och långa ledningslängder så kan det kanske vara värt besväret.
 
Jag skulle valt N1XV 5G10.. för framtiden.. bra kabel att ha i mark om du inte ska ha rör. Glöm inte skyddsband då heller..

eftersom detta sker efter elmätaren och det är din egna anläggning tror jag inte elbolaget är intresserad av att hjälpa till.. ev samlägga för nått annat då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.