Vi har ett isolerat garageförråd på c:a 13 kvm, där vi vill hålla frostfritt/c:a 5 grader med elelement, men ändå så energieffektivt som möjligt. En försäljare sade oss att vi borde ha:

1) IP-klass minst 21,
2) oljefyllt,
3) konvektor,
4) en termostat som fungerar med god precision i detta temperaturintervall (runt 5 grader). Enligt säljaren var många termostater ganska oprecisa vid dessa temperaturer.

Någon som kan ge en rekommendation på ett specifikt element? Hur hög effekt borde vi ha? Andra synpunkter?
 
Bra förslag. Skulle gissa på en radiator ca 800W blir bra med lite marginal (problemet är när det blir riktig kall vinter, annars drar det ganska lite att hålla +5C). Använder själv Termo Gnosjö AB oljefyllda vanliga radiatorer med elektronisk termostat och dessa har fungerat bra vid ca +8C. Eftersom det inte är konvektor monterade jag en stor aluminiumplåt bakom varje för att värmen inte ska försvinna in i ytterväggen samt få till värmedrag uppåt. Finns även folie man kan köpa hos Clas i sjön. Om det är konvektor är det viktigt att den klarar dammig miljö (blir dammigt/smutsigt efterhand), vissa konvektor får ej användas i såna miljöer.
 
Redigerat:
Det enda som i nämnvärd utsträckning lär påverka energiförbrukningen är termostaten. Och då inte speciellt mycket. Det finns oljefyllda radiatorer från Gnosjö klimatprodukter som har konvektor på baksidan. Jag har ett sådant. Jag ha använt oljefyllda konvektorradiatorer från Wösab, LVI och Myson också. Åtminstone i rumstemperatur fungerar alla bra. Jag har aldrig använt dem till att hålla lägre temperatur än c:a 15 grader. Det jag brukar hålla fram som främsta fördelen med oljefyllda är att de inte luktar när de slås på efter att ha varit avslagna ett tag. Det problemet borde inte vara stort i ett förråd. Får det plats finns det å andra sidan inga stora nackdelar med det heller.

Erik
 
I ett garageförråd fins det ingen anledning att kosta på ett dyrare element, elektronisk termostat (som nästan alla element har i dag) samt en effekt av minst 7-800 Watt fungerar umärkt. Dom flesta element kan man ställa på 5 grader som lägst. Eftersom komforten i ett förråd inte har nån betydelse så så köp ett billigt och hellre lite "för hög" effekt då kommer elementets yta att bli svalare och gångtiderna kortare. Energiförbrukningen blir den samma för det är lokalens egenskaper som styr det inte elementet.
 
Tack för svar och synpunkter! Om jag ska försöka tänka fritt på egen hand så tänker jag att det viktiga för energiförbrukningen borde vara hur mycket värme som läcker ut ur rummet och hur jämn temperatur elementet kan ge, och då borde det precis som ni säger vara rummets egenskaper och termostatens precision som är det viktigaste. Sedan behöver man väl tillräckligt med effekt också, förstås...

För oss blev det till sist ett Gnosjöelement, 800 W med elektronisk termostat men utan konvektor, på extrapris.

Tack igen!
 
É
Det räcker väl med IP20 om man har ett vanligt förråd i en källare? Inga arbeten utförs där utan endast förvaring. Aningens fuktigt kanske längs väggar osv.

Ett "Flyttbart konvektorelement med fläkt" är billigare än motsvarande oljefyllt element med samma effekt på Clas Ohlson. Är det inte bättre med en fläkt som sprider ut värmen lite i förrådet, eller finns det några nackdelar med fläkt? Ljudet borde ju inte vara några problem eftersom ingen bor där nere...
 
En fläkt är bra när man skall värma ett rum fort. För varmhållning av ett rum fungerar ett element lika bra. Nackdel med fläkt kan möjligen vara livslängden förutom ljudet. Jag brukar generellt föredra oljefyllda element, men i ett förråd där man normalt inte vistas spelar det ingen roll. Uppvärmning är inte så kinkigt. Se bara till att få en elektronisk termostat så spelar inte elementet i övrigt så stor roll. IP-klassat tror jag bara krävs i våtrum.
 
  • Gilla
andtun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.