Skall lägga el-golvvärme i vårt nya badrum som ligger i källaren på en 70-tals villa. Underlaget är betong och ovanför skall det vara klinker.

Hur många Watt per kvadratmeter behöver man, 100 eller 150?

Är biltemas golvärme något att satsa på?

Skall man lägga lösa slingor eller färdiga mattor?

/Pär B
 
Du skriver att du har betong som underlag. 70 tals hus har väl ofta isoleringen invändigt till skillnad mot dagens hus. Innebär det att du inte har någon isolering alls i badrummet? Då lär det kosta. När det gäller isolering så betyder ju alltid det första lagret mest. Jämför att gå ut på vintern naken eller i en tunn tröja så föredrar du nog tröjan även om du skulle önska dig en dunjacka. Vad jag vill säga är att du kanske skall funder på ett golv med reflekterande mattor och isolering. Kostar initialt mer men kanske kanske mindre i längden. Beror av omständigheterna
 
  • horn20v40_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen isolering så kan det nog kosta en del.

Det finns ju "reflekt-plattor" med spår i för kabel, men sen så blir det att lägga på flytspackel, för att få till tätskickt.

http://www.elman.net/isoleringsskiva.jsp
 
  • hornbank_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar ha slagit slint i huvudet på elgolvvärmetillverkarna och man tävlar om vem som kan tillverka elgolv med högst effekt utan att allt brinner upp......?

Ett väl isolerat hus fodrar kring 40W per kvm för uppvärmning. Ett dåligt isolerat hus behöver 50-60W per kvm. Jag föreslår att man inte lägger elgolv med tredubbla effekten - det kan bara ställa till problem.

Jag tror det är mycket klokt att välja ett golv som ha en isolering under slingorna. Jag föreslår vidare att sk noname produkter lämnas därhän, det är för bökigt att reparera om det blir problem. Tips: Det är ofta tempgivaren (om sådan finns) som går sönder - förlägg denna i ett VP-rör i golvet ansluten till en dosa - då kan du enkelt fiska upp den vid problem.....
 
  • horn02_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger lös kabel så kasta eventuell medföljande tejp långt åt skogen.
Den duger när man skall lägga ut kabeln i början, men sedan innan du skall flyta golvet så ta fram limpistol med något bra klister!
Annars finns risken att du blir jäkligt stressad av att kabeln börjar släppa lite här och där.......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.