Vi har en hel del golv- och taklist att spika och börjar fundera på en dyckertpistol. Det behöver inte vara något riktigt avancerat eftersom det ändå bara handlar om golv/taklist i några rum.

Är det enorm kvalitetsskillnad på ”billigast möjlig” och ”lite dyrare”? Finesser man inte vill vara utan? Ska man köra med kompressor eller batteri? Vi äger en kompressor men har även batterier till Dewalt och Bosch blå serie.
 
Jag själv har Dewalt DCN660N och är väldigt nöjd .
Skönt att slippa kompressor och slang.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Har 2st Senco Fusion sedan några år, båda är grymma men knappast så det går att motivera priset för listning av några rum.
Tidigare har Biltema haft pistoler som funkat helt ok men på senare tid sägs det att slagstiftet lämnar breda märken. Har även en Senco luftpistol som funkat mycket bra.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
K
Biltemas slagstift lämnar riktigt fula märken, skulle satsa på någon annan pistol. Har gjort det misstaget själv
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Tidigare har Biltema haft pistoler som funkat helt ok
Ja, de tidiga är riktigt bra. Jag har en från ca 2005, den fungerar fortfarande utmärkt. Jag köpte en (förvisso billig modell) av Senco på jula för många år sedan, den var totalt kass.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Tack för input! Så inte nåt från Biltema då :) Jag tycker att batteridriven verkar bekvämare än att släpa runt på kompressorn, måste bara övertyga maken också.

Är det någon skillnad i ”prestanda” på kompressor eller batteri? Förutom att batteriet behöver laddas ibland.
 
Julas meec är väldigt prisvärd. Men gör också märken om man inte lär sig pistolen innan man börjar panga ”live”
 
Jag köpte en begagnad när jag behövde, blev tryckluft för mig då det var billigast, då fick jag också en liten och tystare kompressor, lite drygt med slangen men för något rum tyckte jag inte det var något problem.
Även om jag hade kompressor sen tidigare, en ettrig 20 liters på 99dB var det skönt med en liten och tystare, går använda inne även om någon sover och går lite fortare att fylla och lättare att ta med om man ska pumpa ett däck eller så.

En begagnad luft av "märke" borde ju knappt slitas av lite hemarbete och borde kunna ge pengarna tillbaka efter några år, om det nu inte blir en hel generationsväxling och det bara är batteri som är intressant då.
 
M mrsnhp skrev:
Tack för input! Så inte nåt från Biltema då :) Jag tycker att batteridriven verkar bekvämare än att släpa runt på kompressorn, måste bara övertyga maken också.

Är det någon skillnad i ”prestanda” på kompressor eller batteri? Förutom att batteriet behöver laddas ibland.
Jag märker ingen skillnad mellan el/luft på de olika Senco'sarna jag har.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
naken dewalt dcn660 ingen slang är ett nöje men dom kräver 20 graders dyckerts.

och äger ni 4-5Ah så räcker det med ett batteri kan jag nästan vara övertygad om så blir inte så mycket laddningar (använder själv den modelen)

tror inte blåbosch har någon spik/dyckert

överlever med slang så är basso,hitachi
 
Biltemas minsta tryckluftdriven fungerat för mig.
Måååånga dyckert med den.
Lite olja in i anslutningen ibland..
 
Jag har ägt 3 olika pickor och det har verkligen varit pengarna som visat hur bra den var.
1a var en Einhell, köpte efter tips om fel prismärkt här på forumet för länge sedan. Tror jag pröjsa 70:- (istället för ca 6-700) och det var inte mycket att hänga i granen. Sedan köpte jag en beggaf Tjep som var helt okej.
Nu har jag en Essve BN 1,2/55 som jag diggar stenhårt och som gör allt bättre än de tidigare.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Batteridriven dyckertpistol måste vara ett effektivt sätt för tillverkarna att öka försäljningen av batterier. Man undrar ju vilken maxeffekt som krävs för att skjuta spik, lithiumbatterier mår garanterat inte bra av det. Superkondensatorer hade varit bättre än batterier då men det finns knappast.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag har använt Clas Ohlsons Cocraft HB18 och tycker den har fungerat över förväntan. Garanti i 10 år, lätt att ställa in slagdjup mm och har bara fungerat sedan inköp.

Jag vill egentligen ha batteridriven, men priset är helt annorlunda och användningsområdet är relativt begränsat för mig.
 
F Finndjävel skrev:
Batteridriven dyckertpistol måste vara ett effektivt sätt för tillverkarna att öka försäljningen av batterier. Man undrar ju vilken maxeffekt som krävs för att skjuta spik, lithiumbatterier mår garanterat inte bra av det. Superkondensatorer hade varit bättre än batterier då men det finns knappast.
Krävs inga stora batterier alls, kör nästan bara med små 1.5 Ah.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.