En dyckertpistol ska inhandlas för att sätta dit lister & trapplister etc. Vill att det ska inte synas något alls, och jag antar att det är 18 gauge som gäller.

Men vi planerar att göra några fondväggar av träpanel (råspont) också. Kommer det att funka med 1,2mm x 50mm T-dyckert för detta ändamål? Om man pangar några extra spikar i olika vinklar förstås, och 1,2mm syns ju knappt. Funkar det?
 
Jag handlade en Senco FP18MG från USA för listspikning.
Spontant skulle jag tro att t-dyckerten kan bli bli lite klen för råspont väggar, men visst det är ju ingen enorm belastning för den.
 
FredrikR skrev:
Jag handlade en Senco FP18MG från USA för listspikning.
Spontant skulle jag tro att t-dyckerten kan bli bli lite klen för råspont väggar, men visst det är ju ingen enorm belastning för den.
Det kan bli en enorm belastning. Inte från råspontens vikt, men från träets svällande under delar av året. Det kommer att sitta uppe, men du riskerar spikhuvuden som blir synliga, eller om du spikar dolt (i noten), ett glapp orsakat av spikar som dras upp av kraften från svällandet.

--- Mats ---
 
OK

Jag har åtminstone hört att det ska inte vara något problem med 15 eller 16G när det gäller råspont, även efter flera år i ett rörligt trähus.

Finns det någon här som testat med 18G ?

Jag har ingen lust att köpa två olika pistoler dvs. 18 och 16.
 
Sant.
Den belastningen jag tänkte på, var 'hålla' på plats/inte ramla ner.
Men trä som torkar isär är kraftfullt, har sett bevis på de i 2 nybyggda villor.
 
magnlar skrev:
OK
Jag har ingen lust att köpa två olika pistoler dvs. 18 och 16.
Varför inte, dom har ju 2 olika användningsområden. Lite som att säga att jag bara vill ha en hammare, skruvmejsel, skruvsort, spiksort etc etc

18G pickorna kostar ju nada och en 16G tror jag du kan hämta på Biltema för en femhundring.

Personligen skulle jag inte hänga upp råspont med en 18G.
En MDF- eller fiber väggpanel däremot är nog inga problem med 18G
 
Nimajneb skrev:
Varför inte, dom har ju 2 olika användningsområden. Lite som att säga att jag bara vill ha en hammare, skruvmejsel, skruvsort, spiksort etc etc

18G pickorna kostar ju nada och en 16G tror jag du kan hämta på Biltema för en femhundring.

Personligen skulle jag inte hänga upp råspont med en 18G.
En MDF- eller fiber väggpanel däremot är nog inga problem med 18G
Du måste nog spä på dina projekt med något annat. Förutom en Rotex och en Borrhmamare med bila, samt diamanthålsågar, som du säkert redan har, så är det bara kakelskärare och gipshissar och giraffer som behövs. Och de tar enorm plats, faktiskt hyr jag dem.

Jo förresten: krysslaser av hög kvalitet, det är en möjjlig vinst av jobben.

--- Mats ---
 
OT: tack för tipsen Mats
Kakelskärare, eller snarare klinkersåg kommer att behövas.
Aldrig mer en "manuell knäckmaskin"q(;^;)p
Giraffen behövdes inte för väggslipning, byggde en ställning för trappan och körde med 150Turbon- Gipslyft får grabbarna agera kompletterat med några "takstöttor" jag köpte på Lidl för något år sedan för typ 50kr. Krysslaser fick jag i julklapp:). Ny borrhammare ligger jag o lurpassar på.... dagens är för klen för bilningen, helst vill jag ha typ en 4kg bosch med SDS+ istf SDSMax.

back to Topic: Om någon har ett bra tips på 16g pistol utöver BT så lyssnar jag gärna.
 
Kan iofs inte hålla med om att en giraff tar enormt med plats.
 
Jag har ingen erfarenhet av de billigare pickorna själv, men vad jag har hört & läst så lämnar de fula märken efter sig och möjligheter till att ställa in det önskat spikdjupet är obefintliga.

Jag fick rådet att köpa en picka med lite kvalitet så man slipper spackla över märkena etc.

Men om någon kan bevisa att det inte stämmer, så köper jag gärna biltema pickor och då har jag nog råd med två olika.
 
Har själv en billig en från Harald och allt man behöver göra är att dutta med en pensel efteråt för att dölja spikskallarna, mao inget spackel.

Tror att folk har haft strul med kombinerade dyckert o klammer pistoler när det kommer till fula märken.

Men jag har som sagt bara riktig erfarenhet från mina egna grejer.
 
magnlar skrev:
Jag har ingen erfarenhet av de billigare pickorna själv, men vad jag har hört & läst så lämnar de fula märken efter sig och möjligheter till att ställa in det önskat spikdjupet är obefintliga.

Jag fick rådet att köpa en picka med lite kvalitet så man slipper spackla över märkena etc.

Men om någon kan bevisa att det inte stämmer, så köper jag gärna biltema pickor och då har jag nog råd med två olika.
Jag har en billig Jula 'kombipicka', den blir det märken av.
Polarn köpte en Biltema dyckertpicka och den gör inga märken.

:)
 
Kan någon som vet skillnaderna mellan Senco A200BN och S200BN som Jula säljer? Fick för mig att A200BN var en kombinerad klammer/dyckertpistol med det står nästan samma sak om båda pistolerna på Julas hemsida och inget om klammer.

Är båda 18G?

A200BN
071062-jpg.jpg

S200BN
071014-jpg.jpg
 
Redigerat:
Jag vet inte, men det verkar som av de källor jag kan hitta att S200NB är en nyare och lite mer "proffsig" modell, tex har den snabbknäppe för att komma åt och rensa "spikbanan" medan man får skruva isär en A200NB om man skjuter i nåt hårt och krokar spiken i pistolen. Den verkar även ha riktningsbar avloppsluftsutsläpp, det har inte A200 om jag minns rätt.
 
Hittade en gammal produktkatalog från 2008 där A200BB men inte S200BN är med, vilket ger stöd för påståendet om att A-modellen är äldre. Där står 1,2 mm angivet som spiktjocklek.


Edit: Verkar florera olika översättningstabeller mellan mm och gauge. Flest alternativ verkar göra gällande att 1,2 mm är 18 Gauge och inte 16 som jag tidigare skrev. 16 Gauge verkar vara 1,59 mm och 15 Gauge 1,79 mm.

http://www.mesteel.com/info/carbon/thickness.htm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.