Hej,

Vi håller på att bygga hus och ska snart införskaffa duschhörnor 90x90 (utan ram runt om och med välvda dörrar fastsatta i väggen) men vet inte vilka vi ska köpa. Några krav är bra stängning = magnetstängning ? samt att dörrarna är lätta att rengöra och inte får fula vattenfläckar.

Är det någon som har erfarenhet av sådana duschhörnor och kan ge tips om vilka som är bra och prisvärda ? Vi behöver inte värsta lyxvarianten men en hörna med bra kvalitet till ett bra pris.

Tack på förhand !
 
Om du menar de dörrarna som är utan ram och kan svängas in till vägg skulle jag inte rekommendera dessa. Svårt att få tätt och de känns allmänt lite otympliga att hantera. Tror dessa passar bäst i små badrum där man vill kunna utnyttja mer golvyta.

Fula vattenfläckar får förstås alla genomskinliga glasväggar redan vid första duschen, frostat glas är väl mindre okänsligt för detta.
 
Det finns ju dörrar som lyfts när man öppnar dom, och när dom är stängda vilar dom på en gummilist, dessa går att få relativt täta, gäller dock att golvet är plant där dom vilar.

/L
 
Ett tips som jag läst om men inte provat själv är att vaxa glaset med bilvax INNAN man använder det för första gången. Sen tror jag att man får fortsätta vaxa regelbundet för att hinnan inte skall försvinna.
 
Köpte IFÖ's variant av dessa tyvärr så är de ju inte billiga :eek:
 
Hej,
och tack för tips. Anledningen till att vi vill ha dörrar utan ram är dels pga utrymme men framförallt hygienen. Vår nuvarande duschhörna med ram är nästan omöjlig att göra ren pga av alla vinklar och vrår så nu efter ett antal år är den riktigt äcklig och det vill vi undvika.
Har kollat vidare och hittat några med magnetstägning, gummilist mot golvet, lyft vid öppning samt behandlat glas. Dessa är Niagara från Inredningsglas och Corny de Luxe från Duschbyggarna. Är det någon som har erfarenhet av dessa ?

/Jilles
 
Vi har niagra från inredningsglas och de fungerar bra, och var enkla att montera.

De sluter inte helt tätt mot golvet men det läcker inte ut mycket alls. (att de inte ligger emot beror ju på fallet, det är någon centimeters skillnad på golvet vid väggen och ute i rummet där dörrarna stängs)
 
Tack för input, Nykomlingen !

I senaste katalogen från Inredningsglas finns en variant med en slags beläggning på glasen som ska fungera typ som vax. Har du den varianten ? Om inte, håller sig glaset klart eller har du problem med fläckar på den variant du har?

/J
 
Jag tror inte vi har någon vax-beläggning, men det funkar hyfsat ändå... Visst blir det lite ränder och fläckar men inte så att det stör mig. Vi brukar tvätta av dörrarna med några månaders intervall och det tycker jag räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.