Är på jakt efter en cirkelsåg, i första hand till ett altanbygge för att kapa till kanterna och klyva några brädor. Har läst på forumet att en klyvkniv/spaltkniv är mer eller mindre ett måste. Har tittat på en Makita 5604R och Hitachi C6BU2. I de byggbutiker jag var i tipsade de om att Hitachi har en sommarkampanj på en enklare cirkelsåg C6SS för 1375 kr där en spännlinjal av märket Niko dessutom ingår (värde 400-500 kr). Problemet är att den saknar klyvkniv. När jag påpekade det sa personalen på båda ställena att det fungerar lika bra med att sätta in en liten plastkil i sågsnittet vid klyvning och att dom flesta byggarna brukar ta bort klyvkniven och använda kil istället. Någon som vet ifall det stämmer? Tacksam för lite goda råd!
 
Låter som ett säljargument från en hästhandlare tycker jag, köp en med klyvkniv
 
Ok, då faller C6SS bort. Har även tittat på Skil och Bosch cirkelsågar, men har inte hittat någon med klyvkniv. Hitachi C6BU2 finns i butik här för 1995 kr och Makita sågen i butik för 1590 kr och nätbutik 1379 kr. Hade helst inte velat betala så mycket mer än 1000 kr för sågen och tycker att det känns lite saftigt att gå upp till dubbla priset. Är ju inte direkt någon storsnickare, men är kanske därför extra viktigt att det är en stabil, säker och lätthanterlig maskin. Finns det några goda argument att välja C6BU2 framför Makita 5604R? Finns det några andra förslag på cirkelsågar?
 
C6BU2 har motorbroms, vilket är en bra grej. Jag är osäker på om Makitan har det.
 
C6BU2 är ju ett riskfritt köp, ingen verkar ha något negativt att säga om den. Förutom snittdjupet vi 45 graders kapning...
Men visst är det mycket pengar!
I ditt fall hade jag kanske försökt att låna en, bara köpa en ny klinga. Eller titta på budjet tex. Meec..
 
Sök efter en C6BU2 på Tradera, jag köpte min nästan nya för 1000:-
 
Handlar det bara om lite enkla snitt så köp en Einhell/BD/SKIL/Grön Bosch etc så länge den har hajfena.
 
Jag ger mig in i diskussionen.

Jag tittar just nu på en Makita 5008 MG, den verkar ju nästan löjligt billig enligt mig när man jämför med Hitachi C7, men det är klart den har ju inte motorbroms och verkar sakna klyvkniv. Då undrar jag är det verkligen så viktigt att ha den där klyvkniven?

Sen undra jag vad ni tycker om att ev köpa begagnad Hitachi, finns ju några på Blocket ibland men då missar man väl allt det fina med garantier?

Sist men inte minst, för mig är det viktigt att kunna kapa en 45.a i 45 graders vinkel och då faller ju C6BU bort,
:)
 
Rackarns svårt att bestämma sig. Ett ytterligare alternativ är att hyra, en Festool sänksåg kostar ca 80 kr per dygn. Kanske slipper man lite köpångest på köpet.
 
semb skrev:
Rackarns svårt att bestämma sig. Ett ytterligare alternativ är att hyra, en Festool sänksåg kostar ca 80 kr per dygn. Kanske slipper man lite köpångest på köpet.
Eller så blir det kanske ännu värre - tänk om du kommer till insikten att du själv vill äga en sänksåg med skena. Risken är inte helt försumbar... :rolleyes:

Om du hyr en Festool, så be gärna om en annan klinga än standardklingan som har 48 tänder. Den lämpar sig inte så väl för klyvning, även om den löser uppgiften. Det är betydligt trevligare att köra med en riktig klyvklinga (Festool har med 12 och 28 tänder).
 
Jag var skraj för att använda cirkelsåg förut. Jag tyckte de verkade tunga och farliga. Så jag köpte för en Biltema-såg med litet sågdjup men den var jättelätt (motsvarande http://biltema.se/Verktyg/Elverktyg/Cirkelsag/Cirkelsag-800-W/). Så sågade jag rätt mycket med den och tyckte att det var rätt kul.

Eftersom alla här verkar tycka att Hitachi C6BU2 är det bästa som finns så köpte jag en sån. Ärligt talat tycker jag inte att det är såååå stor skillnad mellan sågarna. (För en sällananvändare som mig). Men skillnaden mellan 249 och 2500 (tror jag det var) är rätt stor.
 
Kollade in AEG:s lilal cirkel med sågdjup på 55 mm. Verkade i mina ögon väldigt kompetent måste jag säga. Helt klart en värdig medtävlare till Maktia och HItachi.
 
semb skrev:
Ok, då faller C6SS bort. Har även tittat på Skil och Bosch cirkelsågar, men har inte hittat någon med klyvkniv. Hitachi C6BU2 finns i butik här för 1995 kr och Makita sågen i butik för 1590 kr och nätbutik 1379 kr. Hade helst inte velat betala så mycket mer än 1000 kr för sågen och tycker att det känns lite saftigt att gå upp till dubbla priset. Är ju inte direkt någon storsnickare, men är kanske därför extra viktigt att det är en stabil, säker och lätthanterlig maskin. Finns det några goda argument att välja C6BU2 framför Makita 5604R? Finns det några andra förslag på cirkelsågar?
argumentet är att den är den bästa cirkeln sågen oavsett om du jobbar inom yrket eller är hamma pulare,jag har en.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.