På vår tomt finns en tegelbyggnad från slutet av 1800-talet. Måtten är 26 x 8 meter och ytan är helt öppen invändigt. Någon gång kring 1960/70/80 revs innanmätet ut och därefter har byggnaden nyttjats som potatisförråd mm. Byggnaden är tät och taket är isolerat.

Vi vill bygga en lägenhet i ena kortändan och resten av ytan ska bli garage samt snickarverkstad. Lägenhetsdelen blir ca 65 kvm (på bottenvåningen) och kommer att hyras ut. Garagedelen blir ca 135 kvm.

Idag så är det en gammal betongplatta som vi med största sannolikhet måste bila upp. Vi har ingen aning om hur den är gjuten med isolering osv., så det är lika bra att göra det ordentligt från början.

Nu till min fråga.

Hur bör vi resonera när det gäller bottenplattan? Det vore förstås fantastiskt med golvburen värme på hela bottenvåningen, inklusive garaget, men samtidigt vill vi tänka lite ekonomiskt. Vi har redan jordvärme i huvudbyggnaden, men det räcker inte till en ny byggnad. I så fall måste vi installera en ny pump, lägga rör, förhandla med bonden om servitut på hans åker osv. Gissar att det blir rätt kostsamt.

Jag har av många hört att luftvärmepump är ekonomiskt fördelaktigt, men har ingen egen erfarenhet. Det vore kanske perfekt med en (eller flera) pump(ar) i garagedelen och en i lägenhetsdelen?

Hur hade ni tänkt och har ni några erfarenheter att dela med er av? Bifogar även en bild på utrymmet som det ser ut idag. Jag tar tacksamt emot alla tips.
IMG_2467.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min far installerade luftvärmepumpar i sin verkstad och det har funkat jättebra. Billig uppvärmning och låg installationskostnad.
 
LLVP funkar bra/bäst i stora öppna lokaler, som på bilden. Bör alltså fungera fint i garaget.
Mer tveksamt i en liten lägenhet. Där bör t ex en LVVP fungera bättre. En sådan går ju att använda till garaget också såklart.

Det är inte idealt att ha invändig isolering i en stenbyggnad som ska värmas upp. Det har förmodligen fungerat bra tidigare pga att det inte varit mkt uppvärmt, utan mest hållits frostfritt. Det är samma problematik som i en inredd källare, bortsett från att det inte bör vara någon tillskjutande fukt utifrån. Dock är det stor risk att det blir kondensutfällning mot den kalla tegelväggen.

Det finns lösningar, men det är en riskkonstruktion. (Om ni mot förmodan inte redan känner till det.)
 
Det står tegelbyggnad men det kan ju ändå vara trästomme?
 
huggan skrev:
Det står tegelbyggnad men det kan ju ändå vara trästomme?
Ja det kan det förstås. Byggde de redan på 1800-talet med trästomme och tegel endast som utanpåverk?
 
Oldboy skrev:
LLVP funkar bra/bäst i stora öppna lokaler, som på bilden. Bör alltså fungera fint i garaget.
Mer tveksamt i en liten lägenhet. Där bör t ex en LVVP fungera bättre. En sådan går ju att använda till garaget också såklart.

Det är inte idealt att ha invändig isolering i en stenbyggnad som ska värmas upp. Det har förmodligen fungerat bra tidigare pga att det inte varit mkt uppvärmt, utan mest hållits frostfritt. Det är samma problematik som i en inredd källare, bortsett från att det inte bör vara någon tillskjutande fukt utifrån. Dock är det stor risk att det blir kondensutfällning mot den kalla tegelväggen.

Det finns lösningar, men det är en riskkonstruktion. (Om ni mot förmodan inte redan känner till det.)
Aj då. Jag tror mig ha läst något om detta tidigare, men är osäker. Betyder det att jag måste bygga med luftspalt osv?

Tack för övrigt för tips om LLVP och LVVP.
 
Jag har ytterligare en fråga på detta tema. Hur skulle ni gå tillväga för att bila upp bottenplattan? Hyr man en Bobcat med bilningsaggregat och kör på eller lejer man ut jobbet? Vad kostar det om någon annan ska göra hela jobbet?
 
Om du inte ska ha golvvärme skull inte jag bilat upp plattan utan isolerat ovanpå och lagt golvspån. Nivell eller platon borde kanske funka. I garagedelen kanske du kan ha gamla plattan utan isolering?
 
Redigerat:
  • Gilla
Elsklingstuna
  • Laddar…
Kloka kommentarer som jag förstås tar till mig. Det frigör ju helt klart en hel del kapital som då kan användas till annat.

Vad är det som avgör om jag kan ha kvar gamla plattan utan isolering, något särskilt jag bör tänka på?
 
Beror på vilken komfort ni vill ha i garaget, jag hade sett till att tak och väggar är ordentligt isolerade och sedan kört på luftvärmepump. Men vill ni kunna springa omkring barfota och mysa kanske ni får tänka annorlunda. Lägenheten däremot bör ni få golvet isolerat. Tror även luftvärmepump och elradiatorer är en vettig lösning där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.