Tänkte inhandla mig en borrhandlare och börjat titta runt lite på nätet. (okej kanske flera timmar redan)
Har kollat i tråden nedan men den känns lite gammal.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/105673-borrhammare.html

Bor i lägenhet från sekelskiftet med tegelväggar och puts men måste givetvis även klara av att borra i betong.
Har i nuläget en helt värdelös slagborrmaskin B&D med en snabbchuck som bara duger till att svära åt.
Inga biltema, meec, bruksbo, einhell, ferax, B&D eller liknande märken.

Spec:
Max 2500kr.
Smidig maskin (gärna under 3kg)
SDS+ och borrchuck.
Mejslingsfunktion (Skall bila bort kakel i ett litet badrum)

Det bästa jag hittat hittills:

Makita 2470FT
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=799
Bra pris men känns som att den är väldigt lång.

Bosch GBH 2-24 DF
http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/natdrivna-verktyg/borrhammare/bosch-gbh-2-24-df-borrhammare

Har bara använt någon äldre Hilti tidigare så mina erfarenheter är väldigt begränsade.
 
Maskinerna du länkar till är likvärdiga. Har använt båda och äger själv Makitan. Mycket bra borrhammare för den typ av användning du tänkt dig. Den enda nackdelen som jag ser det är att de är ganska långa i kroppen då motor och växellåda ligger i linje med borret. Det har ställt till det någon gång för mig. Makitan kostar inte många kronor från utlandet.
 
Du tittar på helt rätt modell av borrhammare, denna är väldigt all-round och stryktålig. Många märken har varianter på denna modell, dina två till exempel. Själv har jag "samma" fast De Walt, och har haft den i åtta år. Går som en klocka och gör det den ska.

Makitan hade ju ett bra tillbehörskit, den hade jag köpt!
 
Toppen!
Tacksamt att du letat. Blev också intresserad av makitan. Billigaste jag hittade var runt 1300 via pricerunner. Då utan tillbehörskitet. Frågan är om kitet är en bra investering och hur billigt kan man få den via utlandet? Är det Tyskland som gäller?
Mvh Dagwood
 
Jag hittade den också billigare men utan borrschucken och borrsettet.

Skall dock erkänna att jag inte letat jätte noga utomlands.
Mest rädd att jag kommer "råka" köpa en massa andra säker när jag ändå handlar.
 
Om du ska bara borra i betong, s.k. pluggborrning så rekommenderar jag verkligen en Hitachi DH22PG eller Makita HR1830F då de är riktigt smidiga och räcker långt, funkar att borra med en hand till och med.
De saknar bilningsfunktion och möjlighet till att borra med vanliga borr då de är renodlade borrhammare.
 
Är detta en bättre borrhammare än Makita 2470?
För att bila gör iaf inte jag tillräckligt ofta.
 
Ju mer Joule, desto större hål men det är sällan det behövs över 12 mm så därför räcker oftast de minsta som jag länkade.
 
P
Kolla på ebay. Jag köpte en bosch 3-28 dfr från Tyskland för strax över 3000 nånstans helt ny med garanti.
Så där kan du nog hitta en 2-26 iaf i din prisklass

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus
 
Vad betyder storleken 2-26 vs 3-28?
 
Brukar stå för max borrdiameter. 26= max 26 mm.
 
Tack. Hittade att 2-26 innebär 2-kilo tung och 26 är max borrdiameter som sagt.
Dvs 3-28 väger då 3Kg eller där omkring.
 
Än så länge klagar jag inte på min AEG 24 som jag fick tag i på tradera för runt en tusing, helt ny. Har inte bilat med den än men den gör sitt som Slagborr iaf.
Mycket lik den milwaukee 24 vi har på jobbet och den går fortfarande bra efter flera år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.