Med den samlade erfarenheten och kunskapen hos medlemar här hoppas jag kunna bli lite klokare i valet av bergvärmepump.

Vi har idag 130 kvm stort hus som ska byggas till och bli 200 kvm inom ett år. Efter att ha funderat fram och tillbaka har vi nu bestämt oss för bergvärmepump, men nu till nästa fråga VILKEN SKA MAN VÄLJA?:rolleyes: Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i hela huset (och inga radiatorer). Vi funderar antingen på CTC EcoHat 310 eller Nibe 1245 med 10 kW.
Någon som har några synpunkter, är någon av pumparna bättre?

Tacksam för era synpunkter!
 
Jag valde CTC iaf, men det är nog mer en smaksak. CTC kan till och med ett barn ställa in så enkel är den :)
 
Vi valde Thermia huvudsakligen på att det finns en statisitk (finns på Folksam's hemsida) över antalet havererade värmepumpar av olika fabrikat under olika år. IVT och NIBE som är de vanligaste fabrikaten utöver Thermia ligger på 10 - 100 ggr fler haverier än Thermia, beroende på vilket år man tittar på.
 
hempularen skrev:
Vi valde Thermia huvudsakligen på att det finns en statisitk (finns på Folksam's hemsida) över antalet havererade värmepumpar av olika fabrikat under olika år. IVT och NIBE som är de vanligaste fabrikaten utöver Thermia ligger på 10 - 100 ggr fler haverier än Thermia, beroende på vilket år man tittar på.
jag kollade på detta men vad jag förstår är det bara antal skador som presenterats? om det säljs 10-100ggr fler IVT och Nibe är det ju förklaringen, rätta mig gärna om jag har fel
 
Om det vore så så har du rätt, men IVT, Nibe och Thermia är de 3 stora som delar på typ 60% av marknaden. Tror att NIbe är störst, men i perioder har Thermia haft en större marknadsandel än NIbe.

Skillnaden är under alla omständigheter inte så stor som 10 ggr.

Skillanden i statistiken är häpnadsväckande, under år där Nibe har typ 170 - 300 havererade pumpar per modell (alltså 1000 tals totalt om man räknar alla deras modeller)så ligger Thermia med 2 haverier av en modell, 7 av en annan osv. Hela tiden 3 siffriga antal på Nibe och Ivt och en siffriga på Thermia.

En förklaring sägs vara att under några år när man bytte köldmedium av miljöskäl så var Nibe och IVT för snåla och uppgraderade inte kompressorwrna för de nya köldmediern, med haverier i tusental som följd efter 5 6 år. Och just det lär man kanske inte drabbas av idag, men det visar på brister i kvalitetstänkandet, och en dålig attityd mot kunderna.
 
thestrut skrev:
jag kollade på detta men vad jag förstår är det bara antal skador som presenterats? om det säljs 10-100ggr fler IVT och Nibe är det ju förklaringen, rätta mig gärna om jag har fel
Jag ringde och frågade när vi valde. Det är antalet skador bara så siffrorna är ju rätt missvisande tyvärr.

Vi valde IVT eftersom vi fick 10års helhets garanti på den och den hade bästa pool-styrningen enligt några tester jag hittade...

Mvh,
Anders
 
Jag skulle valt Nibe mest på grund av att den har separerade delar för värme respektive vv vilket jag tycker är en bättre lösning än Ctc som har ett gemensamt kärl.
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
skrev fel
 
hempularen skrev:
Om det vore så så har du rätt, men IVT, Nibe och Thermia är de 3 stora som delar på typ 60% av marknaden. Tror att NIbe är störst, men i perioder har Thermia haft en större marknadsandel än NIbe.

Skillnaden är under alla omständigheter inte så stor som 10 ggr.

Skillanden i statistiken är häpnadsväckande, under år där Nibe har typ 170 - 300 havererade pumpar per modell (alltså 1000 tals totalt om man räknar alla deras modeller)så ligger Thermia med 2 haverier av en modell, 7 av en annan osv. Hela tiden 3 siffriga antal på Nibe och Ivt och en siffriga på Thermia.

En förklaring sägs vara att under några år när man bytte köldmedium av miljöskäl så var Nibe och IVT för snåla och uppgraderade inte kompressorwrna för de nya köldmediern, med haverier i tusental som följd efter 5 6 år. Och just det lär man kanske inte drabbas av idag, men det visar på brister i kvalitetstänkandet, och en dålig attityd mot kunderna.
Vi får sen om några år för just Ivt och Thermia har börjat med R410A i sina vp och rykten gör gällande att enda anledningen att använda just det köldmediet är att spara pengar på kompressorn. Själv har jag för dålig kunskaper för att bedöma fördelar och nackdelar med köldmediet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.