Behöver en avfuktare till min källare på ca 25m2 förra sommaren började saker mögla för det blev så fuktigt. Några rekommendationer?
 
Har bara positiva erfarenheter av Woods kondensavfuktare. Finns i flera storlekar.
 
Jag har en Woods DS28 som har gått oavbrutet i 13 år. Det enda problemet är att filtret är värdelöst. Man borde sätta dit ett bättre dammfilter. Jag brukar ta isär maskinerna med ganska ojämna mellanrum för renblåsning med tryckluft.
 
Har en DS28 som gått i tre år, kör den på lågfart i källaren och har jag ingen källardörr stängd så hörs den upp till övervåningen på natten men inte så det stör. Mycket som hörs när allt annat är tyst iofs :)
 
Har en DS36 som har gått konstant i ett år nu ungefär. Bara positiva erfarenheter där. Hygrostaten funkar finfint.
 
någon av er som mätt hur mycket ström den dragit, säg under ett år eller liknande period?
Har en fuktigt källare och kommer definitivt att behöva en sån, försöker få en uppskattning på hur mycket den kommer att kosta i drift.
 
Jag dock inte mätt upp strömförbrukningen men ligger på runt 0,4-0,5 kW vid full drift vilket inte resulterar i många kronor om dagen. (På vintern går den nästan in alls och på sommarn kan i princip rullar nonstopp under sensommarn/hösten, har ställt in att hålla ungefär 45% RH).

Det man kan glädjas lite av är ju att den bidrar ju till uppvärmning då i stort sett all energi omvandlas till värme. :)
 
Lutar åt en woods. Finns det någon anledning att inte köra med ds12 när det bara är 25m2?
 
Kan bara stämma in i kören. Har en Woods DS28 som gått konstant i 5 eller 6 år utan minsta problem (utom filtret som dammar igen ganska fort och är svårt att få helt rent - men det verkar å andra sidan inte spela så stor roll).

/woodchuck
 
Jag kör en echodry i en mindre matkällare. Valde den eftersom det är ett ganska kallt utrymme och där sägs denna typen av avfuktare vara bättre. Har inget att klaga på men jag har heller inget att jämföra med. Den är ganska tyst, bara fläkten som låter och den kan man vid behov reglera.

http://www.echodry.se/
http://www.lfs-web.se/echodry-avfuktare.htm
 
Vi har en Woods TDR-36 som fungerar mycket bra.....lite overkill då vi endast använder den i tvättstugan för att torka tvätt & rummet är inte överdrivet stort.
Tror det är viktigt att välja ett märke & modell som har bra rykte med tanke på att det är en produkt som skall gå rätt så mycket....av & på....av & på.
Frun använder i princip aldrig torktumlaren längre vilket bara är positivt (med tanke på slitage på kläder).
 
sequence skrev:
Det man kan glädjas lite av är ju att den bidrar ju till uppvärmning då i stort sett all energi omvandlas till värme. :)
Det är bättre än så, man får ut 3-4 gånger den inmatade energin i form av värme. En luftavfuktare är en värmepump och energin kommer från kondenseringen av fukten i luften.
 
Har en Woods DS40 (tror jag den heter, i rostfritt). Prestandamässigt har jag inget att jämföra med (och för 25m² är den säkert lite overkill, men en rejäl avfuktare är alltid bra att ha när man bor i hus). Och torkar tvätt väldigt bra i tvätstugan! Tumlar bara handdukar nuförtiden (dom blir så hårda annars...).

Tycker det är lite störande att luftflödet bara går uppåt eller snett uppåt på den, ganska ofta man vill blåsa mot t.ex. en vägg eller torkställning. Optimalt skulle man kunna rotera typ 90° från horisontellt till vertikalt).

Den har bara ett effektläge och det är väldigt ljudligt och blåsigt, vilket är ok i källaren men man vill inte gärna hänga tvätt med den igång och att bara slänga in den i ett rum man bor i är inte ok.

Hade jag köpt idag när jag vet lite mer hur jag använder en avfuktare hade jag köpt en annan.

Betala extra för att den är snygg i rostfritt är väldigt onödigt då man ändå inte kan ha den där man bor som sagt...
 
Redigerat:
Vi har en mitsubishi och den har gått i 5-6 år. På vintern är den avstängd för utom när det torkas tvätt. Annars går den dygnet runt.
Mitsubishi har blivit testvinnare vid flera tillfällen i råd och rön. Den är lite dyr tycker jag och om den är så mycket bättre än andra av lite bättre kvalitet vete sjutton.

Pär
 
baljbalj skrev:
Har en Woods DS40 (tror jag den heter, i rostfritt). ...
Också min är rostfri och Woods. TDR 36 tror jag den heter. Mycket bra, men bildar is på baksidan, så den skall stå där det inte är fuktkänsligt.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.