Har just köpt ett hus som jag får tillträde till den 20:e maj. Källaren är mycket fuktig, har en stor mögellukt och dräneringen är mycket bristfällig. Har inte bestämt mig ifall jag ska renovera huset eller helt enkelt riva det och bygga nytt. Hursomhelst så ska jag börja med lite enkla åtgärder för att se om jag kan få bort fukten i källaren och om det sen visar sig att stommen är ok kan det sluta med att jag renoverar huset istället.

Det jag ska börja med är att riva ut organiskt material, ställa in en avfuktare (finns golvbrunn att leda den till) samt försöka få bort vattentillförseln in i huset. Det jag vill ha feedback på är vilken avfuktare jag ska satsa på?

Huset kommer att fungera som fritidsbostad närmaste två åren och jag kommer inte vara där varje dag så någon automatisk variant vore lämpligt. Källaren är liten <50m2 och avfuktaren ska helst även fungera på vintern när huset är kallt. Ska jag satsa på en sorptionsavfuktare eller är det bättre med en vanlig? Vill helst inte lägga ut mer än 3000-4000kr på den och vill gärna snabbt få ner fuktigheten i källaren.

Snälla ge mig tips på vad jag ska satsa på då jag är väldigt vilsen. Kan även tänka mig att beställa den utomlands om det är schysta priser där.
 
Hur kallt kommer det att vara i källaren på vintern? Är det uppvärmt då? Vi har en Woods DS-nånting som fungerar ner till +5 då den själv stänger av sig och startar igen när tempen går upp. Kostade väl ungefär som din budget har jag för mig.
 
Källaren kommer att på vintern vara ouppvärmd men jag kan ju sätta dit en mängd ventiler så att det blir bra ventilation under vinterhalvåret. Huset kommer också att stå ouppvärmt åtminstone nästa vinter. Har hört mycket gott om Woods. Vill ha en automatisk där jag ställer in RF och den ska även gå att leda direkt till golvbrunnen. Vilken bör jag då satsa på?
 
Danne_83 skrev:
Källaren kommer att på vintern vara ouppvärmd men jag kan ju sätta dit en mängd ventiler så att det blir bra ventilation under vinterhalvåret. Huset kommer också att stå ouppvärmt åtminstone nästa vinter. Har hört mycket gott om Woods. Vill ha en automatisk där jag ställer in RF och den ska även gå att leda direkt till golvbrunnen. Vilken bör jag då satsa på?
Hemma har vi en Mitsubishi MJE16VX som fungerar bra för oss (67m2), den kostar dock lite över din budget. En viktig fördel med den för oss har varit att den (enligt tillverkaren) klarar +1, vår gamla avfuktare som klarade +5 kunde frysa till ibland när det var som kallast. Ställa in luftfuktighet samt möjlighet att leda till golvbrunnen finns oxå.
 
Grimjaur skrev:
Hemma har vi en Mitsubishi MJE16VX som fungerar bra för oss (67m2), den kostar dock lite över din budget. En viktig fördel med den för oss har varit att den (enligt tillverkaren) klarar +1, vår gamla avfuktare som klarade +5 kunde frysa till ibland när det var som kallast. Ställa in luftfuktighet samt möjlighet att leda till golvbrunnen finns oxå.
Den verkar mycket trevlig. Visst kostar den lite men jag satsar hellre en extra slant vid inköpet och får en bra produkt.

Fortsätt gärna med förslag!
 
Även vår Woods går att leda till golvbrunn och den har en kontrollpanel som man kan ta loss och ställa i ett annat rum för att se till att hela källaren är torr. Jag fattar det som att den då går tills inställd RF är uppnådd, inte bara närmast avfuktaren.
 
BiFuel skrev:
Även vår Woods går att leda till golvbrunn och den har en kontrollpanel som man kan ta loss och ställa i ett annat rum för att se till att hela källaren är torr. Jag fattar det som att den då går tills inställd RF är uppnådd, inte bara närmast avfuktaren.
Är lite sugen på en DS15. Dock går den bara ner till +5 grader och Mitsubishin går ner till +1 grad så det är ju en viss skillnad när jag ska ha den i ouppvärmt utrymme.

Hoppas på att få mer feedback!
 
En bra kondensavfuktare med avlopp som klarar +5C och arbetar under sommarhalvåret med nästan stängda ventiler plus en riktig sorbtionsavfuktare som Acetec, Munters eller liknande som klarar kyla, ventilerar och körs under vinterhalvåret samt är back-up under sommaren. Detta ger bäst prestanda och lägst energiförbrukning per år.
 
Josth skrev:
En bra kondensavfuktare med avlopp som klarar +5C och arbetar under sommarhalvåret med nästan stängda ventiler plus en riktig sorbtionsavfuktare som Acetec, Munters eller liknande som klarar kyla, ventilerar och körs under vinterhalvåret samt är back-up under sommaren. Detta ger bäst prestanda och lägst energiförbrukning per år.
Om jag med säkerhet visste att jag skulle behålla huset så kan en sådan investering vara rätt men eftersom jag kanske river det om något år och bygger nytt så vill jag inte lägga sådana pengar. Tack i alla fall för tipset!
 
Men får du verkligen ner till +1 i källaren på vintern? Fryser inte vatten och allt då?
 
BiFuel skrev:
Men får du verkligen ner till +1 i källaren på vintern? Fryser inte vatten och allt då?
Ja det beror ju lite på huruvida jag ska renovera huset eller inte. Förra ägaren påstår att alla gamla vattenrör är igensatta av kalk och måste bytas. Även den vattenburna pannan är paj så för tillfället kan det få frysa bäst det vill :)

Hur som helst så beställde jag förut en Mitsubishi MJE16VX. Vi får se om det går att få någon ordning på källaren. Tack för tipsen!
 
Lycka till! Själv avlastade jag avfuktaren rejält genom att täppa till alla ventiler och luftintag till källaren under sommaren. All varm fuktig luft som kom in gav rejält med kondens nere i kalla källaren. Mycket bättre nu.
 
Tack så mycket! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.