Hej!
jag har problem med att det ”gurglar” när jag spolar vatten i diskho. Det jag funderar över är om jag kan koppla in en vakuumventil där den blåa pluggen på bilden sitter eller måste jag köpa en y-koppling också? Vit avloppsrör under diskbänk med blå plugg och vattenslangar anslutna med metallkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gurgel är ett begynnande stopp på gång, bara rensa alla rör som är för köksavloppet som det ser ut som. finns inga genvägar och rensas ända ner till stammen som går ut. Mycket smäck blir det från köket som fastnar i första hand i krokar och lås under diskbänken.
 
Vi hade liknande problem strax innan jul.
Det tog stopp efter att ha hällt några liter. Men vi hade ett litet flöde.
Kände inte för att ta in högtryckstvätten in i köket. Löste upp ett par maskindiskmedelstabletter i kokande vatten och hällde i avloppet.
Efter fyllde vi på mycket vatten i hon, och tryckte/spolade ut proppen. Detta fick upprepas några gånger.
Nu fungerar det.
 
Jag har rensat avloppen med högtryck och rörrensare men låter fortfarande! Verkar vara något med undertryck som gör att det kommer in luft och som gör att det bubblar och därför tänkte jag installera dit en vakkumventil? Kan jag installera den där den blåa proppen är på bilden?

Vattnet rinner väldigt bra men det är liksom att det kommer in luft som gör att det bubblar!
 
Redigerat:
Vad menar du med att kommer in luft, det kan även vara att det är så bra fart ut så det blir ett vacum i rören som suger ur vattenlåsen. Då går det att sätta en vacumventil på röret ( stammen ) ner i golvet. Inte på den blå , den sitter före vattenlåset, ventilen ska vara efter och kan sitta med ett T och dras upp så långt det går under bänken.. Kan vara att det är lite klena rör ner genom golvet till stammen och då fylls rören till max och ett vacum och finns ingen plats för luft att passera. En sista fråga , har det fungerat tidigare och uppstått nu , så är det skit i rören
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med att kommer in luft, det kan även vara att det är så bra fart ut så det blir ett vacum i rören som suger ur vattenlåsen. Då går det att sätta en vacumventil på röret ( stammen ) ner i golvet. Inte på den blå , den sitter före vattenlåset, ventilen ska vara efter och kan sitta med ett T och dras upp så långt det går under bänken.. Kan vara att det är lite klena rör ner genom golvet till stammen och då fylls rören till max och ett vacum och finns ingen plats för luft att passera. En sista fråga , har det fungerat tidigare och uppstått nu , så är det skit i rören
Tack för snabbt svar! Det har fungerat tidigare utan några problem! Får pröva att spola rent igen med högtryck och se om det hjälper!
 
Vi har vakuumventil, men hade problem ändå.
Köpte en ny, men det löste inte problemet.
Proppen satt ganska långt bort, så man kunde hälla på ett antal liter innan vattnet kom upp i hon.
När proppen satt, så blev det liksom inget sug, som ventilen kunde hjälpa till med.

Så här har vi gjort:
Visa bilaga 576423
Vi har ett långt horisontalt avloppsrör hängandes i taket i källaren, så vi behöver spola kraftigt för att få ut skräpet i stammen.
Men oftast fungerar det.
Avloppssystem med vakuumventil och olika rör och slangar i ett utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle314 skrev:
Vi har vakuumventil, men hade problem ändå.
Köpte en ny, men det löste inte problemet.
Proppen satt ganska långt bort, så man kunde hälla på ett antal liter innan vattnet kom upp i hon.
När proppen satt, så blev det liksom inget sug, som ventilen kunde hjälpa till med.

Så här har vi gjort:
[media]
Vi har ett långt horisontalt avloppsrör hängandes i taket i källaren, så vi behöver spola kraftigt för att få ut skräpet i stammen.
Men oftast fungerar det.
[bild]
Tack för hjälpen! Det uppskattas verkligen
 
Vart sitter vattenlåset?
Vattenlås under diskho med rör och avloppssystem i en grov bild av ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara riva isär allt under diskbänken, det är muttrar där under vid varje böj och där går det att ta isär allt, behöver ta bort delarna som sitter upp mot plåten så är det en skruv uppifrån som ska bort och det är kanske skit där med i kopparna , kavla upp ärmarna på med handskar om du är rädd för skit/gegga på händerna. Annars inget farligt, tvål och vatten finns på annat håll i huset. Sen foton på vad hittade är bra så tråden kan avslutas.
 
B
Rensband, kemikalier och liknande får bara bort en del smuts. Ta isär och spola rent rören utomhus så blir det riktigt bra. Det tar kanske en kvart på sin höjd.

Om huset har en avluftning så ska inte en vakuumventil under diskbänken behövas I normala fall.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.