Precis bytt tak på vårt hus och det har nu en vågig form? Ser ut som en svacka strax före borte änden och som går hela vägen upp. Skulle ni säga att något gjorts fel vid bytet eller ser jag i syne? Kan inte minnas att det fanns innan.
 
  • Nybytt tak med synlig vågig deformation mot husets bortre ände.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Absolut ser det ut som en mindre svacka på bilden du har.
Men kanske det är så att den syns mer nu när taket är nytt och fräscht, förmodligen fanns den inna bytet också.

Alternativt har man gjort en generalskarv på bärläkten över dom sista takstolarna, och då är det inte OK utfört. Grundregeln är att bärläkten ska vila på minst 3 takstolar (skarvstolen medräknat).
Enda sättet att veta det är att lyfta på pannorna över sista fria takstolen och se om varje bärläkt är skarvad där. Börja med dom nedersta så får du en indikation på status.

För att se om det är en svacka. gå upp på första taksteget och "flukta" avslutet på en pannrad, syns tydligt då om pannorna är ur linje, eller om dom hänger.

ps. Ser att det här var mitt inlägg nummer 1000 på forumet ds. :cool:
 
Redigerat:
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Det kan förstås vara som du säger att den funnits tidigare, men jag har aldrig sett att det skulle varit nåt där.
Det finns lite skarvar i området ser det ut som på denna bild jag tog under under arbetet. Men det är svårt att se tydligt. Jag kanske helt enkelt får plocka av lite pannor och titta.
Vill ju inte bråka med takfirman i onödan
 
  • Tak under konstruktion med synliga takstolar och skarvar, utan takpannor, vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Gaveltakstolarna är förblir i princip alltid orörda medan resten av takstolarna sätter sig med tiden. Det är inget ovanligt. Det hade gått att rikta så det blir mindre. Detta brukar dock vara tidskrävande och inte alltid ingå om det är fast pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.