Hej!

Vet inte om frågan hamnar rätt här nu, men ger det ett försök.
Vi har budat på ett hus som vi vill besiktiga innan kontraktsskrivningen.
Jag skulle vilja veta vad nedan listade saker betyder och innebär, samt vad det hamnar i för prisklasser. Källaren är inredd och vi ska ha ett sovrum där.
Jag noterar bara det som inte fick "Inget att notera" :)

Huset:

  • Byggt 1974
  • 1-planshus med källare
  • Sadeltak med råspont, papp, läkt och takpannor
  • Källare/Betongplatta
  • Stomme, material: trä
  • Mekanisk frånluftsventilation
  • Kombipanna med vattenburen värme och pelletsbrännare
  • Fasad: Tegel och träpanel
  • Radonsanerat. Årsmedelvärde år 2009: 150

Vi har ett besiktningsprotokoll som är ett år gammalt, där det står bland annat:

  • Takbeklädnaden är av äldre datum och mindre brister noterades såsom mosspåväxt samt mindre glipor mellan plåtdetaljer och takpannor.
  • Äldre dränering, men några synliga brister noterades ej.
  • Sockel (utvändigt); mindre sprickor noterades.
  • Fasadpanel; mindre rötskador, bedöms ej ha lett till bakomliggande skador.
  • Takpannor och underlagspapp har begränsad livslängd och eftersom det är äldre har det minskat motstånd mot vatteninträngning.
  • Nockvind; mindre fuktskador noterades, men fuktkvoten låg på under 10%.
  • Isolerglas äldre än 20 år.
  • Ventilationen är bristfällig (igensatta tilluftsdon samt stängda frånluftsdon (Mäklaren sa att det bara är att öppna dem. Varför är de stängda mån tro?)
  • Ej våtsäkert i diskbänksskåp (Bara att lägga in en sån matta under maskinen?)
  • Blå lättbetong förekommer i byggnaden. Radonsug installerad.
  • På betongplattan finns limmade plastmattor (ingen fara förutom att mattan är/blir dålig?)
  • Gillestuga i källare; betong, träreglar med mellanliggande isolering, spontat trägolv. Upplevdes mikrobiell lukt, fuktkvot 20% (Om det är mellanliggande isolering så är det väl inte så stor fara? Varför finns då fukt nu?)
  • Väggen i gillestugan, upplevdes mikrobiell lukt. Betongvägg med utreglad träpanel.
  • Relativ fuktighet 62,5%.
  • Tvättstuga, äldre typ av gjutjärnsbrunn

Vi har blivit både rejält uppskrämda och lugnade, men vi vet varken ut eller in längre... :(
 
När man kollar på äldre hus som inte är nyrenoverat så tycker jag de flesta har liknande protokoll från besiktningen.

Så var det iaf när vi letade, frågan är ju hur det står sig i pris mot andra hus i området där ni kollar.
 
Känns som det finns en del att göra. Allt går ju att få till men dels kostar det och dels tar det en massa tid. Tak och dränering är ju utgifter men inte direkt får igen på värdeökningen på samma sätt som ett nyrenoverat badrum/kök.

Mögel i källaren är ju inte direkt ovanligt och det kräver ju en del jobb att få till.

Jag skulle vilja se en nyare radonmätning.

Allt hänger väl på vad ni får för läge i förhållande till pris.
 
Om ni tänker gå vidare så ska ni göra en egen besiktning och en fördjupad besiktning på gillestugan och mögelproblemen där.

Med inredd källare a´la 70-tal är det extremt viktigt att dräneringen fungerar, det är riskfyllt att vänta tills man ser tecken på att den inte fungerar. Då kan skadan redan vara skedd och man tvingas riva ut mer eller mindre hela källaren. Så budgetera för en omdränering, Kostnad c:a 100-150 tkr plus återställande trädgård och uteplatser etc.

Ett av de största riskerna med dessa typer av hus är om det finns ingjutna reglar, syllar i plattan. Om det är så och det är detta som orsakar problemen i källaren så springer det lätt iväg åtskilliga 100.000.

Även om det inte skulle vara problem med ingjutna syllar/reglar kommer gillestugan att behöva göras om från grunden, lejer ni bort jobbet så gissar jag på 100.000+ för det jobbet. Det krävs som minst sanering och ventilerat golv.

Ventilationen behöver åtgärdas, i bästa fall är det som mäklaren säger i sämsta fall behöver ni byta fläkten. Det handlar om några tusenlappar.

Taket är det ingen omedelbar fara med, bara för att det nått slutet på sin tekniska livslängd innebär det inte att det måste bytas nu. Håll bara regelbunden koll på att det inte läcker in och byt eventuella trasiga tegelpannor.

Resten ser jag inte som några faror i praktiken, byt den ruttna panelen. Det kostar inte många kronor.
 
Min bedömning är också att gillestugan är problemet. Felaktig konstruktion kombinerat med gammal dränering ger lätt dessa problem. Den billigaste lösningen är att riva ut helt, mögelsanera, måla väggarna med silikatfärg och lägga en nålfiltsmatta som andas på golvet. Då borde man slippa mögelproblem. En avfuktare kan också vara bra.
 
Radonhalten är ju väldigt låg till att börja med. Gränsen är 200...
Att tilluft och frånluftsventiler är igenproppade är garanterat för att nuvarande ägare har tyckt att det har dragit och inte förstått att man behöver ha ventilation... det lär bara vara att öppna/rensa.
 
Är ett ganska normalt protokoll på ett hus med en ålder av 40-50 år. Riv ut skiten i gillestugan, putsa väggarna, måla med silikat och acceptera att det är en källare. Kostar kanske lite extra värme men så är det med gamla hus om dom inte ska lukta.

En källare är en källare........................
 
Det är ju inget drömläge att ha sovrum i källare, något att lägga in i värderingen.
 
O
Stefan N skrev:
Det är ju inget drömläge att ha sovrum i källare, något att lägga in i värderingen.
Nu får du förklara dig... varför är det inget drömläge att ha sovrum i källaren?
 
Nackdelar: Inga fönster, lätt att det blir fuktigt vår/sommar/höst, inte sällan lite svalare, radon garanterat högre i källaren = ju mindre tid där ju bättre, kolla även att du har en väg ut vid brand

Fördelar: svalare! inte sällan tystare.

Övr, radonhalten sänktes väl nyligt (2000) men det är eg inte särskilt farligt om du inte röker, kan vara värt att ta mer källor på det dock.
 
O
Radonet är det sista som oroar mig... Det finns farligare saker.... Om man bor nära en större stad så tror jag att den luften är farligare än radon i hemmet....Jag nöjer nig med Strålsyddsmyndigheten som källa. De säger att man ska fimpa om man vill undvika lungcancer...
Fönster, finns det i en del källare. Men kan hålla med om att jag inte skulle vilja ha ett rum utan fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.