Hej!
Man ska ju inte vara dumsnål och ge sig på sådant som proffsen gör bättre. Men ibland kan nya projekt vara en utmaning.

Vi håller på att med en utbyggnad av huset i två plan, 2 x 30 kvm. (4x8 m) Vi har idag ett vattenburet värmesystem med ytjordvärme. Tanken är att koppla på nya radiatorer till det befintliga systemet. I ett av rummen kommer vi att ha ett nytt badrum.
Utbyggnaden innebär bl.a. ett nytt större kök. Vi öppnar upp den nuvarande ytterväggen mot utbyggnaden. På den väggen hänger ett element idag med ett tillrör och ett returrör.
Jag har läst att prisolrör är lättböjliga mm Det låter frestande att ge sig på lite rördragning på egen hand (kanske med hjälp av någon händig släkting). Självklart inga skarvar i golv mm.
Vad säger ni? Ska jag beställa grejer från Rinkaby och ge mig på att försöka dra fram rör själv och sedan låta rörkrökaren ansluta element mm?
Tacksam för svar!
Hubbe
 
Om du ändå tänker anlita en rörkrökare senare så skulle jag nog rådfråga honom innan, så att du inte gör nåt tokigt och viktigast, att du hittar en som ställer upp på att ansluta.

Jag är inte proffs på detta men jag skulle kolla hur element systemet är balanserat, så att du kan få ut tillräckligt med värme till din tillbyggnad.

Bäst om du kan få montera alla rör med presskoppling och där han senare bara kommer och pressar och driftsätter installationen, med press så får du ju även montera dolt (men jag skulle undvika det i det längsta.)
 
Hubbe, det är bara att beställa grejjer från Rinkaby och köra, det är roligt att pula med rör :)
Men som sagt, är du osäker så fråga en röris innan.

Prisolen är smidig och går att handböja om än med lite möda om den är 15mm eller större.
Tänk på att om du bockar för snävt för hand så knakar det i kopparn... jag gjorde det och kapade bort
och började om :)

Här kommer lite amatör rördragning med gasolbrännare: http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/tvattstuga/window.php?0
 
....använd PEX-rör......
 
MathiasS, stort tack för tipset om pex rör (Du märker att jag är ganska grön på detta!)
Pex rören är ju väldigt flexibla. Något som man enligt din erfarenhet måste tänka särskilt på?
Hubbe
 
Hubbe skrev:
MathiasS, stort tack för tipset om pex rör (Du märker att jag är ganska grön på detta!)
Pex rören är ju väldigt flexibla. Något som man enligt din erfarenhet måste tänka särskilt på?
Hubbe
Sök på "pex" på forumet, det finns massor att läsa om detta just om vilka delar du ska ha etc.

Mitt generella tips är annars att ta en ordentligt titt på Wirsbos hemsida (nu www.uponor.se) och all information förläggningsprinciper, dimensionering osv osv. Webkatalogen är bra för att hitta rätt saker. Även om du väljer att använda ett annat fabrikat än Wirsbo (tex Roth) så gäller allt som sägs i Wirsbos papper även för dessa rör... En fördel med Wirsbo är också att det går att köpa till bra pris på rinkabyror.se och byggbo.se. Kopplingarna behöver förstås inte ha Wirsbos RSK-nr men se till att dom är avsedda för pex-rör. Vilken sort du ska ha lär du dig genom att titta i Wirsbos webkatalog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.