Har precis monterat OSB och gips i ett uthus. Men nu behöver jag vänta på att elektrikern ska dra FK och montera elcentral (tar några veckor). All el är inbyggd i väggarna.

Jag har provat att dra en dragfjäder igenom alla flexrör för att se att inget kommit i kläm eller fått en skruv i sig. Fjädern går igenom rören men inte så enkelt som jag tycker den borde (går bara från ett håll i något rör och man måste trycka ganska hårt i andra fall).

Vill helst inte vänta några veckor men är samtidigt inte sugen på att riskera att riva upp pappremsor/spackel.

Finns det fall där fjädern precis går igenom men man inte kan få igenom 3st FK i ett Ø16mm flexrör?
 
Vad använder du för modell av dragfjäder?

Kan skilja mycket mellan olika kvalitéter på dragfjädrar, vad som anses som "gå tungt" :)

Men har du väl fått igenom en fjäder så går det till 99% att få igenom 3st FK1.5.
 
Har du dragit igenom en fjäder så kommer du absolut inte ha några som helst problem med att dra igenom 3 FK!

Jag talar av egen erfarenhet då jag själv föregående sommar drog några kilometer kabel tillsammans med elektrikern :) Vi hade helt klart våra svårigheter på sina ställen... Min erfarenhet är att VP-rör går fint i alla lägen och att flexslang i regel går skit, dvs om det inte är en fler med fördragen FK... Hade jag varit dig så skulle jag efter ditt "fjädertest" utan någon tvekan påbörjat spackling och målning...

Lycka till!
 
TobiasGren skrev:
Min erfarenhet är att VP-rör går fint i alla lägen och att flexslang i regel går skit, dvs om det inte är en fler med fördragen FK...
Drar man med riktig slang och gör det ordentligt är det aldrig några problem, vågar jag påstå :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Men man kan ju undra vad det är för elektriker som inte drar tråden så fort han dragit rör??? Så fort rör/slang är på plats drar man sina trådar, medan väggarna fortfarande är öppna, då får man aldrig några problem som man inte lätt kan lösa.
 
I det här fallet har nog "byggherren" dragit VP-rören själv och väntar nu på att en elektriker ska dra FK, koppla uttag och centralansluta det hela. I vissa fall kan elektrikern även låta byggherren själv dra FK, men det är upp till varje elektriker att fatta beslutet då det alltid är den enskilda elektrikern som säkerställer kvalitén på arbetet.
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
[länk]

En sån fjäder är det.
Den dragfjädern är inte så het. Jag köpte en sådan för att dra i lankablar i en del rör. Den lägger sig gärna som en spiral inne i rören. Jag lånade elektrikerns dragfjäder och det var betydlige bättre doningar. Ungefär lika bra var en släktings metalldragfjäder.

Kommer du alls igenom med din dragfjäder så kommer elektrikern säkert igenom med sina grejor.
 
Eller så säkrar du upp med att offra några meter FK som dragtråd som du drar i nu innan du börjar spackla. Det va så det alltid gjodes för då Elekrikerna inte drog i teletråd men drog rören.
 
Det är otroligt stor skillnad på dragfjädrar. Började själv med en billig nylonfjäder och billigaste slangen från Bauhaus, men efter några hundra meter nätverks- och larmkabel tröttnade jag och köpte jag en Kati Blitz Compact 30m.
Nu har jag dragit drygt en km kabel med den och det är bästa verktygsköpet på länge. 10m billig slang med 6 tvära böjar med minimal radius bakom taklist har den tagit sig igenom. Även 28m skyddsrör redan halvfullt tog den sig igenom. Kan tillägga att jag även har slutat köpa billig slang...
 
Redigerat:
Kati Blitz, den är i glasfiber va? Den är bra. Men ring elsnubben och hör om du får dra sladdarna själv.
 
elmont skrev:
Men man kan ju undra vad det är för elektriker som inte drar tråden så fort han dragit rör??? Så fort rör/slang är på plats drar man sina trådar, medan väggarna fortfarande är öppna, då får man aldrig några problem som man inte lätt kan lösa.
Det kan ha varit en "riktig" elektriker av den gamla stammen. När jag började jobba så fick man lära sig att först lade man rören, sen skivade snickarna väggarna och därefter drog man i tråden innan väggarna målades och tapetserades.
Det var för att säkerställa att inte snickarna spikat i nåt rör, något man inte märker om man drar i tråden före skivningen av väggarna. Skulle snickarna ha spikat i röret så drog man bara ur spiken (eller skruven).
Problem med idragning av tråd p.g.a dålig förläggning är inget alternativ för en seriös hantverkare....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Som Snuttjulle skriver; lägg i dragtråd i alla rör så är problemet borta och du har dessutom tillfredsställt Dodgers "riktiga" gammelstamselektriker. :)
 
AskeHolst skrev:
Det är otroligt stor skillnad på dragfjädrar. Började själv med en billig nylonfjäder och billigaste slangen från Bauhaus, men efter några hundra meter nätverks- och larmkabel tröttnade jag och köpte jag en Kati Blitz Compact 30m.
Nu har jag dragit drygt en km kabel med den och det är bästa verktygsköpet på länge. 10m billig slang med 6 tvära böjar med minimal radius bakom taklist har den tagit sig igenom. Även 28m skyddsrör redan halvfullt tog den sig igenom. Kan tillägga att jag även har slutat köpa billig slang...
Får man fråga var du köpte den? Även vad den kostade?
 
ToRy skrev:
Som Snuttjulle skriver; lägg i dragtråd i alla rör så är problemet borta och du har dessutom tillfredsställt Dodgers "riktiga" gammelstamselektriker. :)
Inga bekymmer att få i dragtråd efteråt, det är bara att använda dammsugaren. Det största bekymret är om man har flera trådar som skall passera flera kurvor, särskilt om kurvorna är nära varandra. Jag hade rejäla problem att få i de nya trådarna till spisen (5st i 20mm-rör) efter att köket byggts om. Det blev en hel del lirkande och smörjmedel för att få det förbi alla krökar (det blev några extra krökar eftersom spisen flyttades två meter i sidled på andra sidan av en dörr).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.