Hej,

Huset är enligt uppgift från runt 1930-talet med en tillbyggnad 1968 - enligt besiktnings/säljpapprena.

Jag hålsågar för tilluft i tillbyggnaden. Förväntade mig något regelverk. Knackade innan och tyckte mig hitta in i mellan reglarna. Men när jag började såga mötes jag av detta.

Det 10 cm tjocka är stående timmer misstänker jag? Vågar jag hålsåga mig igenom det?

Utan att kunna något om konstruktioner så verkar det märkligt att man byggde hus i stående timmer på sent 60-tal. Kan det vara att det är något speciellt för att jag är i hörnet? T.ex. att det är avlastningspunkter/bärande.

Bifogar en bild på de tre innrelagren som jag träffade på innan timmret. Lagret närmast timmret verkar vara råspont.
 
  • Trämätning, hål, måttband, skiss, isolering synlig, byggprocess, ingenjörsteknisk, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvägg med tapet, träpaneltak, utsågad öppning för vägguttag, och en måttstock i urtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hållen stapel träbitar, närbild, med focus på ytans textur och fibrer, oskärpa i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till höger om hålet är det ett annat rum så det är inte yttervägg där ifall någon tror det.

Jag gick upp på vinden och tittade och det är inget stående timmer men man kanske inte bygger med timmer hela vägen upp? Dock var takstolen 10 cm tjock också. Det stående man ser på bilden är gammal ytterpanel, finns ny utan på den sen.

Måttband mot träbjälkar, byggkonstruktion, ingenjörsmätning, hantverksarbete, inomhus takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du har är nog ett plankhus byggt med stående 90 mm plank, en vanlig konstruktion på 1930-talet. Vi har likadant 🙂 Antagligen tyckte man att det är lämpligt att fortsätta med samma metod vid tillbyggnad. Det gjorde man iallafall i vårt när det byggdes ut på 50-talet. Annars byggdes ju nya hus ofta med reglar vid det laget.

I vårt hus har man borrat in tilluft i väggarna på precis samma sätt. Jag vet inte när, men det kan vara i samband med att man installerade bergvärme för sisådär 20 år sedan. Hittills har det hållit 🙂

Fördelen med plankhus är att det är lätt att skruva upp saker på väggen. Nackdelen är att isoleringen är sisådär, även om plank isolerar bättre än man kan tro.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det du har är nog ett plankhus byggt med stående 90 mm plank, en vanlig konstruktion på 1930-talet. Vi har likadant 🙂 Antagligen tyckte man att det är lämpligt att fortsätta med samma metod vid tillbyggnad. Det gjorde man iallafall i vårt när det byggdes ut på 50-talet. Annars byggdes ju nya hus ofta med reglar vid det laget.

I vårt hus har man borrat in tilluft i väggarna på precis samma sätt. Jag vet inte när, men det kan vara i samband med att man installerade bergvärme för sisådär 20 år sedan. Hittills har det hållit 🙂

Fördelen med plankhus är att det är lätt att skruva upp saker på väggen. Nackdelen är att isoleringen är sisådär, även om plank isolerar bättre än man kan tro.
Tack för svar. Det låter rimligt.

Nu är i och för sig vår äldre del byggd i liggande timmer men tillbyggnaden kan väl ändå vara i stående plank.

Men borde de inte fortsatt med stående plank hela vägen upp till nock då?

Ser man till den gamla delen av huset så är timret lagt hela vägen upp.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Eftersom det sticker ut isolering bakom råsponten kan det såklart vara så att du har en reglad och isolerad konstruktion i utbyyggnaden, och att det just är något särskilt med hörnet. Det är kanske en övergång mellan plank och reglar?

Har du bygglovshandlingar för huset? Konstruktionen kan framgå i texten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag var uppe och kollade på vår vind. Planken ser inte ut att fortsätta till nock. Det är vindpapp och horisontell råspont på väggen så jag kan inte se hela konstruktionen, men man kan se några cm av toppen av plankstommen nedanför råsponten.

Hörn med träplankor och beige vägg, mörkt golv, några små skräp, grov textur, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mrsnhp skrev:
Eftersom det sticker ut isolering bakom råsponten kan det såklart vara så att du har en reglad och isolerad konstruktion i utbyyggnaden, och att det just är något särskilt med hörnet. Det är kanske en övergång mellan plank och reglar?

Har du bygglovshandlingar för huset? Konstruktionen kan framgå i texten.
Ja, det är lite rörigt. Vågar inte såga mer innan jag kommit fram till något 😅

Bra fråga om bygglovshandlingarna. Det har jag inga. Minns att mäklaren nämnde att hon försökte leta reda på sådana men inte lyckats.

Skickade ett mejl till kommunen nu och frågade om de kan hitta de.

Fastigheten bröts ut från en annan fastighet ett år innan tillbyggnaden. Gissningsvis försökte mäklaren med den "nya" fastighetsbeteckningen då hittar man nog inga bygglov.

Jag skickade med den gamla fastighetsbeteckningen i mitt mejl nu till kommunen.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag var uppe och kollade på vår vind. Planken ser inte ut att fortsätta till nock. Det är vindpapp och horisontell råspont på väggen så jag kan inte se hela konstruktionen, men man kan se några cm av toppen av plankstommen nedanför råsponten.

[bild]
Där ser man, tack.

Jag får invänta svaret från kommunen, finns det inga handlingar får jag ta upp likadant hål på ovanvåningen där jag ändå tänkt borra också. Ser det likadant ut där så kanske man kan anta att det är plank överallt.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Angående isoleringen som syns i hålet: den högra väggen i bilden brevid hålet är en innervägg som skiljer två rum åt.

Den kanske är byggd med reglar redan då eller i efterhand vid renovering därav isoleringen som kommer från det hållet. Det väggen låter desutom mycket ihåligare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Är det inte bara så enkelt att du har ett par tre stående reglar där som växlar av ett fönsterparti/dörr?
Det som man ser bredvid.. ser lnte om det är en dörr eller fönster.
 
jag har ett hus i stående plank från 1909 och även mitt hus är det på vinden inte stående plank på gavlarna upp till nock utan det är regelkosntruktion där. Jag tror inte de var okunniga om hur bygga med reglar, de ville bara bygga rejälare där man bodde och där väggar och golv skulle vara stabila...
 
J JohanLun skrev:
jag har ett hus i stående plank från 1909 och även mitt hus är det på vinden inte stående plank på gavlarna upp till nock utan det är regelkosntruktion där. Jag tror inte de var okunniga om hur bygga med reglar, de ville bara bygga rejälare där man bodde och där väggar och golv skulle vara stabila...
Det ansågs kanske som slöseri att bygga med plank där det inte behövs. Vinden behöver inte isoleringen som planken ger eftersom det är en kallvind med öppet i takfoten, och bärighet får man av takstolarna.

Det svåra med regelkonstruktion var isoleringen innan mineralull började användas på 1950-talet. Man kunde isolera med kutterspån, men det packar ihop sig med tiden och då blir det helt oisolerat längst upp på väggarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
ullet
Har också ett hus från 1930-talet, i vårt hus är väggen byggd på liknande sätt. Inifrån: gips, tretex, stående plank (ca 35 mm), liggande plank (ca 35 mm), stående reglar (typ 10x10 cm) med sågspånsisolering mellan, gammal liggande ytterpanel, tilläggsisolering 45 mm och till slut stående ytterpanel.

Man byggde stadigt på den tiden...
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Har också ett hus från 1930-talet, i vårt hus är väggen byggd på liknande sätt. Inifrån: gips, tretex, stående plank (ca 35 mm), liggande plank (ca 35 mm), stående reglar (typ 10x10 cm) med sågspånsisolering mellan, gammal liggande ytterpanel, tilläggsisolering 45 mm och till slut stående ytterpanel.

Man byggde stadigt på den tiden...
Du har ju lyx-stadigt! Vi har bara tretex, plank, vindpapp, tunna reglar och liggande stockpanel. Någon tidigare ägare har tilläggsisolerat sovrummen på insidan med mineralull mellan 45x45-reglar, sedan plast och spånskiva mot rummet. Den isoleringen verkar inte göra någon nytta alls, väggarna är precis lika kalla som i de oisolerade rummen 😄
 
Det fanns inga ritningar att tillgå tyvärr. Huset ligger långt utanför detaljplanerat område och när huset byggdes så behövde man inte skicka sådana.

Nu är ju frågan hur jag ska ta mig vidare.. Hålsåga på och anta att inget dåligt händer.

Ellerr såga upp ett ett likadant hål på ett annat ställe där jag ändå tänkt sätta upp tilluft också. Hittar jag samma sak där så kanske man kan anta att det är stående plank överallt. Är det något annat där, t.ex. liggande eller reglar, så kanske jag får tänka om med första hålet. Känns dumt att hålsaga av något som är speciellt gjort för typ avlastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.