Hemmakatten
Har fått två mail från Kreditkopia.se. Båda skickade vid 8.30 idag,lördag. Det ena mailet säger i rubriken att "En ny kreditundersökning har tagits på dig".

Det första mailet innehåller en länk till inloggning på Kreditkopia.se för att kunna se den kreditundersökning som tagits på mig. Det andra mailet innehåller en PDF som man kan öppna och se kreditundersökningen. Bolaget finns, 556840-2266, o heter Evelope ab.

Nu när jag tänker efter så måste det vara en bluff. För det första finns det ingen anledning att ta en kreditupplysning på mig. För det andra skall en sådan skickas på post till den folkbokförda adress jag har och det stod överhuvudtaget inget om att det kommer ett brev på posten. Och det tredje är hur de fått tag på min mejladress.

Nä. det måste bara vara en bluff! Har någon annan fått liknande mail?
 
Redigerat:
Jag fick något liknande för ett år sedan. Kommer inte ihåg om det var från samma företag.

I mitt fall (jag loggade faktiskt in och öppnade .pdf-en) så visade det sig att Statoil hade tagit kreditupplysning på mig när jag hyrde en bil.
 
Har fått det för länge sen, men det har varit ok.

Inte ingått avtal med ngn på sistone? Inte alla meddelar att de tar en kreditupplysning. Hantverkare hos mig har gjort det utan att nämna det innan.

Det skall för övrigt framgå vem som tagit den, så det får du enkelt reda på.
 
Hemmakatten skrev:
För det andra skall en sådan skickas på post till den folkbokförda adress jag har och det stod överhuvudtaget inget om att det kommer ett brev på posten.
Kreditupplysningslagen säger visserligen att du ska få en kopia, men inget om att det ska vara en papperskopia som skickas till folkbokföringsadressen.

Soliditet AB använder sig exempelvis av tjänsten Min Upplysning och skickar information via SMS med information om hur man loggar på en sida på nätet för att få reda på vem som står bakom begäran om kreditupplysning.
 
Hemmakatten
Jo, jag har faktiskt hyrt en bil som jag skall ha från måndag kom jag på. Ni som läst min andra tråd om att jag blivit påkörd vet att min bil skall in på verkstad.

Men hyrbilen är ju bokad via försäkringsbolaget som skall betala det allra mesta, jag var iofs tvungen att uppge ett kreditkortsnummer till AVIS/Hertz. De kanske tror att jag skall ta bilen och dra...?
 
Hemmakatten skrev:
Jo, jag har faktiskt hyrt en bil som jag skall ha från måndag kom jag på. Ni som läst min andra tråd om att jag blivit påkörd vet att min bil skall in på verkstad.

Men hyrbilen är ju bokad via försäkringsbolaget som skall betala det allra mesta, jag var iofs tvungen att uppge ett kreditkortsnummer till AVIS/Hertz. De kanske tror att jag skall ta bilen och dra...?
Du kan ju faktiskt köra på ngn och få betala självrisk ;-) då vill de nog ha ditt kontonr...
 
Hemmakatten
Nu har jag öppnat mejlet och visst var det en enkel kreditupplysning som Avis gjort på mig.

Tack för hjälpen.
 
I dag fick jag SMS från Kreditkopia.se om att någon tagit upplysning på mig. Jag skulle svara på SMS med ett angivet kodnummer för att få veta vem, som har begärt upplysning. Jag kan inte komma ihåg att jag har sökt kredit någonstans.
De få gånger som någon har tagit kreditupplysning på mig så har jag fått brev från UC där det framgår vem har begjärt kreditupplysningen. Kreditkopia.se har lovat sända papperskopia, så jag får avvakta- men jag fattar inte varför sända SMS – posta brevet i stället.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Frågan är då var ifrån de fått ditt mobilnummer?
 
Har hänt ett par gånger senaste tiden när jag beställt på Internet mot faktura kommit både på sms och mail. Därifrån Kommer uppgifterna i mitt fall...
 
Det enda jag beställer på nätet år poketböcker (Adlibris) och det har jag gjort under flera år.Jag var inne på Kreditkopias hemsida och för att få se vem beställaren av kreditupplysning på mig är, måste jag godkänna " användarvillkor". Dessa villkor verkade märkliga så jag får avvakta papperskopian -om det kommer någon.Telefonnumret kan vem som helst läsa via www.hitta.se och sända ett sms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.