Hej!

I samband med att vi byggde huset ritade vi även in en farstu, dvs en mindre veranda med skärmtak framför ytterdörren. Huset är klart sedan tidigare och nu börjar det bli dags att bygga till farstun (som vi alltså har bygglov för)

Den inritade farstun "touchar" 4.5 meters-gränsen mot gatan och blir då ca 1.5 meter djup (Det är detaljplanen som säger inte närmre än 4.5 m). Det är lite väl lite tycker vi och därför undrar jag om man vågar snylta liite på 4.5 meters gränsen och göra den ett par decimeter längre?

Det är ingen granne som kommer få skymd sikt eller liknande och alla hus är olika i området och jag har ytterst svårt att tro att nån annan än just kommunen skulle gnälla. Så frågan är vad ni tror om risken att åka dit? Tror ni att kommunen går dit i efterhand och mäter med linjal?
 
Tror inte det är någon fara, men jag skulle ändå inte göra det utan att vara beredd på att behöva ta bort.
Ni kan ju också ta reda på om detta är en mindre avvikelse som kommunen godkänt i andra fall och söka nytt bygglov.
 
Du skall undvika att överträda 4,5 m gränsen.
Kanske inte händer något inom den närmsta tiden, men du riskerar alltid att det upptäcks och då blir det att riva och ev avgift för överträdelsen.
 
Var farstun med i bygglovet som är godkänt så ser jag inga hinder. Kommunen har ju redan sagt ja, om det sedan går in på 4,5 m området så borde ju kommunen protesterat redan när ni sökte bygglov och inte efter det att lovet ät klart och godkänt.

Själv har jag husväggen på 4,5 m gränsen från den är det ett skärmtak som sticker ut 1,8 m och som hänger ihop med carporttaket som även det går in 1,8 m på 4,5 området. Med det var inga problem när jag sökte bygglov.....
 
Skall inte kommunen mäta in huset innan du får slutbesked? I så fall kommer de ju att upptäcka det då.
 
Mikael_L
amka58 skrev:
Den inritade farstun "touchar" 4.5 meters-gränsen mot gatan och blir då ca 1.5 meter djup (Det är detaljplanen som säger inte närmre än 4.5 m). Det är lite väl lite tycker vi och därför undrar jag om man vågar snylta liite på 4.5 meters gränsen och göra den ett par decimeter längre?
Dum chansning om du frågar mig.
Antingen är det inte så väldigt viktigt, och då kan det väl få vara.
Eller så är det viktigt för er, såpass att ni kan ta snacket med kommunen och försöka få genom mindre avvikelse + ändring i bygglovet.
Kommuner har generellt blivit alltmer griniga över alla slags övertramp i byggandet, så risken att få problem kan nog inte anses vara minimal.
 
haavard skrev:
Skall inte kommunen mäta in huset innan du får slutbesked? I så fall kommer de ju att upptäcka det då.
Kommunen har redan varit där och gett slutbesked, det stod i ansökan att farstun tillkommer senare. Så dom kommer nog inte ut nåt mer för en liten altan med skärmtak utan dom räknar nog med att det följer inlämnad ritning. Så om ingen påpekar något kommer dom nog inte gå tillbaka till ett gammalt bygglov och grotta...

Mikael_L skrev:
Eller så är det viktigt för er, såpass att ni kan ta snacket med kommunen och försöka få genom mindre avvikelse + ändring i bygglovet.
Kommuner har generellt blivit alltmer griniga över alla slags övertramp i byggandet, så risken att få problem kan nog inte anses vara minimal.
Innan vi sökte kolla jag lite försiktigt med bygglovsenheten om vad dom ansåg om 4.5 metersgränsen och dom sa att dom var väldigt restrektiva med sådant så därav tror jag inte att dom kommer godkänna en sådan avvikelse om jag tar snacket med dom. Kändes som en allmän policy dom hade....

Är det någon som vet om man får bygga altan närmare än 4.5 meter? Är det själva skärmtaket som sätter gränsen så att säga? Eller pelarna som håller upp det?
 
Mikael_L
Pelarna/väggarna normalt sett, om inte taket sticker ut mer än 0,5 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.