Vågar man låta en Electrolux UltraSilencer tjänstgöra som grovdammsugare kopplad till en excenterslip, vid slipning av trappa?
Eller går dammsugaren mot en säker död då?

Har läst flera trådar om just grovdammsugare eller inte... Men för just detta jobb är det overkill att skaffa en grovdammsugare.
 
Redigerat:
Den kommer iaf ta rejält med stryk och dess livslängd kommer förkortas! Slipdamm är så fint så det förstör massor!
 
Håller med, låna eller hyr en istället!
 
VideX skrev:
Vågar man låta en Electrolux UltraSilencer tjänstgöra som grovdammsugare kopplad till en excenterslip, vid slipning av trappa?
Eller går dammsugaren mot en säker död då?

Har läst flera trådar om just grovdammsugare eller inte... Men för just detta jobb är det overkill att skaffa en grovdammsugare.
Vi körde i början med en electrolux hemmadammsugare. Det fungerar, men inte så länge. Du förstör dammsugaren över tiden. Det är inte det att den inte kan suga bra nog, det är det att den får för mycket skit i sina filter och att det är svårt få dem rena nog för innedammsugning. Vi provade med ett askfilter, vilket fungerar, men det är billigare att köpa en billig dammsugare.

Det som är bäst är att köpa en dammsugare för grovdamm som är i HEPA-klass. Så länge du inte lägger pengar hela den vägen kan du stället välja att lägga ganska lite pengar på en relativt usel grovdammsugare, det är inte så stor skillnad på sugeffekter så snart du passerat bottenskrapet. Det som skiljer mest är filter och tillbehör.

--- Mats ---
 
En kort stund funkar det nog om det är trädamm.

MEN avser du slipa gips/spackel eller liknande riskerar du ett motorhaveri efter redan en kort stund med ett en dammsugarbrand som resultat! Gipsdammet "kloggar" igen och tar sig in överallt och maskinen blir snabbt överhettad.
 
+1 på Micke184s inlägg. Jag har en Volta Diamant som tyvärr fått rycka in för lite byggstädning ibland, den har inte protesterat så mycket mot sågspån, men lite gipsdamm efter att ha tagit hål med en dosfräs fick maskinens överhettningsskydd att slå till direkt.
 
Jag hade en drös med gamla dammsugare som jag offrade till sådant jobb. Och kan påpeka att två av dem faktiskt brann! De andra bara slutade fungera efter några dagar. Sen när jag avverkat alla så köpte jag en enkel Nilfisk för under tusenlappen för några år sen och den håller än idag.
 
Om du trots allt väljer att använda hushållsdammsugaren så måste du tänka på att bara köra korta stunder i sträck.
Kör 10 min, låt dammsugaren vila 5 och kör ytterliggare 10....
 
Drake52 skrev:
Om du trots allt väljer att använda hushållsdammsugaren så måste du tänka på att bara köra korta stunder i sträck.
Kör 10 min, låt dammsugaren vila 5 och kör ytterliggare 10....
Reserverar mig å det kraftigaste mot detta förfarande därför att anledningen till att dammsugaren blir överhettad är att den blir full i gojs varvid den får det tungt - inte för att slipdamm är jobbigt att dammsuga upp!

I viss mån kommer givetvis dammet att försvinna men risken att du får fortsätta med 10-5-10-5... osv under även hushållsdammsugningen är överhängande...:|
 
Problematiken med att använda en hushållsdammsugare till att suga elakt damm är att principen på en sådan sugare skiljer sig från en grovdammsugare. I en grovdammsugare driver en motor en turbin som skapar undertrycket som används för att suga in damm. Förutom att motorn driver turbinen driver den även en fläkt som sköljer "kall" rumsluft över motorn för att på så sätt kyla den.

I en hushållsdammsugare kyls motorn av utblåsluften från turbinen som används för dammuppsugningen. Resultatet blir att all skit som inte fastnar i påsen och filtrena i stället passerar igenom motorn. Inte bra. Dessutom betyder det att om filtrena sätts igen av damm minskar luftflödet och motorn får sämre kylning. Inte heller bra.
 
Dessutom sitter ofta motorn på fel sida om filtret, så här:

Hushållsdammsugare:

dammpåse-grovfilter-turbin-finfilter

Grovdammsugare:
dammpåse-(ibland grovfilter)-finfilter-turbin
 
mattiasp skrev:
Dessutom sitter ofta motorn på fel sida om filtret, så här:

Hushållsdammsugare:

dammpåse-grovfilter-turbin-finfilter

Grovdammsugare:
dammpåse-(ibland grovfilter)-finfilter-turbin
Man kan misstänka att det till synes felplacerade filtret i hushållsdammsugare beror på att det är en kunstruktion hjälper till att dämpa ljudet.
 
Det finns HEPA påsar till hushållsdammsugare, då sparar du på motorn bara inte suget blir för dåligt så att den inte kyler motorn längre.
 
Går det att laga en dammsugare som slagit ifrån av överhettning? Kommer man ens in i motorn och rensa li´te, det ser ut som en helt plastinkapslad historia?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.