Hallå!

Gröngöling i hus som är osäker på hur man kopplar sin taklampa när det finns så många kablar som sticker ut från uttaget i taket.

Är det någon som kan vägleda här eller är det bara att ringa elektrikern på en gång? 🙂

Bild 1 för alla kablar som sticker ut ur taket och bild 2 för typ av koppling på lampan.

Tack för er hjälp och trevlig helg!

Maui
 
  • Kopplingsbox i tak med flera exponerade kablar, inklädda med röda skarvkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Botten av en rund taklampa med flera exponerade kablar och verktyg som en grön och en gul skruvmejsel liggande på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit fri är säkert en tändtråd och blå skarvas på en blå till armaturen, den är dubbelisolerad och ska inte ha någon jord.
 
J jonaserik skrev:
Vit fri är säkert en tändtråd och blå skarvas på en blå till armaturen, den är dubbelisolerad och ska inte ha någon jord.
Tack je! Du verkar kunnig. Jag förstod typ allt förutom att ”blå skarvas på en blå till armaturen”. Menar du att jag bara väljer en av de blå som sticker ut från taket? Jäkligt tacksam om du kan vara övertydlig då jag är elektriker-dyslektiker 😀
 
M Maui11 skrev:
Tack je! Du verkar kunnig. Jag förstod typ allt förutom att ”blå skarvas på en blå till armaturen”. Menar du att jag bara väljer en av de blå som sticker ut från taket? Jäkligt tacksam om du kan vara övertydlig då jag är elektriker-dyslektiker 😀
Kikade en gång till på dosan, är det en lös blå där med, om inte så ska det vara en blå liten bit som kopplas
in på dom blå. Så då kopplas den vita och blå in på plinten i armaturen, spelar ingen roll hur dom kommer. Inga fingrar i smeten bryt säkringen.
 
Jag tycker inte du ska koppla in nått där, innan du vet vilken tråd/ar som är vad.
Och det kan ingen här lista ut, måste göras på plats.
 
J jonaserik skrev:
Kikade en gång till på dosan, är det en lös blå där med, om inte så ska det vara en blå liten bit som kopplas
in på dom blå. Så då kopplas den vita och blå in på plinten i armaturen, spelar ingen roll hur dom kommer. Inga fingrar i smeten bryt säkringen.
Ingen lös blå. Jag förstår. Man kopplar samman alla fyra blå med en bli liten bit som kopplas till lampan. Med blå bit menar du typ en sån här?
 
  • Elektriska kablar anslutna till orange kopplingsplintar för lampinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker inte du ska koppla in nått där, innan du vet vilken tråd/ar som är vad.
Och det kan ingen här lista ut, måste göras på plats.
Tack för ditt svar. Jag lovar att inte göra något drastiskt utan att jag känner mig säker på det jag gör 👍🙂
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
M Maui11 skrev:
Ingen lös blå. Jag förstår. Man kopplar samman alla fyra blå med en bli liten bit som kopplas till lampan. Med blå bit menar du typ en sån här?
Eftersom dom blå är tillsammans så är det noll och en tamp blå från dom till armaturen är ett måste, sen den vita fria en tändtråd, så fortsätt med det du tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.