Vi har köpt en electrolux-häll och elektrikerna har fixat ett uttag som ska stämma (om ni tycker jag är flummig så är jag det, kan ingenting om sånt här).

Den här hällen ska tydligen kopplas in av behörig elektriker. Varken kabel eller stickkontakt följde med hällen. Nu har x antal släktingar och vänner kollat på det hela och jämfört färg på kablar hit och dit, men det föll på en oklarhet i beskrivningen på hällens undersida. Om två av kablarna ska sitta tillsammans eller var för sig, om jag förstod det hela rätt... :-/

Vågar man chansa? Tar ju förmodligen evigheter att få hit en elektriker igen.
 
Ta dit elektrikern! Vi hade inte svårt att varken få elektriker eller vvs hjälp snabbt, när det handlade om små inkopplingar. (häll och kran tex)
/U
 
risken finns att du bränner nått inne i hällen och det kan nog bli svårt att få på garantin..
 
Det svåraste för en vanlig svensson i detta sammanhang, det är nog att få tag på rätt anslutningsladd.... :cool:
 
Om du inte vet hur du skall göra absolut säkert, så gör det inte. Håller man på med el så finns inte ordet "chansa". Det är inte bara en fråga om att hällen kan bli förstörd, du kan även orsaka brand, eller att någon får en stöt.

Ta med hällen till elfirman, den är väl inte så tung att bära med sig. Dels så bör det kunna gå fort att få det fixat på det viset, dels bör det bli gansak billigt, det där fixar elektrikern på 5 minuter. Nu antar jag att du har fått ett uttag (periflex uttag?) installerat, så att den inte skall skruvas in fast, för då är det ju inte så mycket nytta med att besöka elektrikern.
 
Tack för era råd. Att ta med hällen o visa kan ju vara en bra idé.

Och det kanske inte är så svårt att få hit en elektriker, det är ju bara det att det finns personer i min närhet som säger att de kan fixa det... och då låter man bli att ringa elektrikern och så kan släktingarna/vännerna ändå inte fixa det... så går tiden...  :(

Antar att jag lär mig något av denna köksrenovering *suck*
 
Har samma erfarenhet, undantaget att den jag fick hjälp av verkligen var behörig elektriker. Elkillen kollade behoven, gamla kontakten och sen lyckades jag få tag i den 2,5 kvadratskabel som behövdes (dock inte i nån affär utan på jobbet) Obs att det måste vara gummikabel, tjockleken avgörs av anslutningsdosan. Där måste det vara tätt. Mitt uttag var en-fas, tidigare 20A men elkillen bytte automatsäkring.

Hällen tyckte han sen att jag kunde klara av att koppla in själv, han talade om vilken färg som var jord (viktigast) fas o nolla har inte så stor betydelse på en-fas. Sagt och gjort, det funkade som det skulle. Nu hör det till saken att han ska kolla min koppling, hotar han med iaf, och då får jag "domen".

Det allmänna rådet här på forumet, och det backas upp av elkillen, är att inte göra nåt själv utan att ha en behörig i ryggen s.a.s. En ansvarsfråga och en säkerhetsfråga.

Off topic: Har tipsat elkillen om forumet men han är kallsinnig, lagtexten är så tydlig att det finns inte utrymme för några gör-det-självare så frågor kring el är "överflödiga". Men vi andra är tacksamma för att kunna ställa frågor och att det finns behöriga elektriker på forumet som ställer upp och svarar, tålmodigt och överseende. Heders!

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.