Jag har fastnat för Jablotron Oasis, och upptäckt att det finns många sköna tusenlappar att tjäna på att handla från nåt annat land.
På:
www.homesecuritysystems.co.uk
kostar ett kit 319 GBP, alltså drygt 3400 SEK. Motsvarande på www.gb-trading.se hamnar omkring 7500 SEK...
Törs man handla från ovan nämnda firma? Är de seriösa? Nån som har erfarenheter?
Riskerar man att trampa på nån mina? Som jag fattat ska vi ha samma nätspänning, telejacken kan skilja sig åt kanske? Vill ju inte bli stående med ett larm som inte går att använda...

Även om man nu skulle köpa larmet från en svenskt butik, borde man väl kunna komplettera med t.ex. fler detektorer från England? Det skiljer som sagt fantastiskt mycket i pris...

/Nicklas
 
Köpte förvisso larmet från USA men jag har en kartong detektorer och magnetkontakter på väg från UK.
bara en sån här löjlig sak som kabelklammer. 49:- här eller ca 17 kr där.
Elmässigt så följer tom britterna europisk standard. Telefoni har jag för mig är samma också
 
Bara att se att till det finns nån slags förståelig manual/bruksanvisning då...?
Är GSM-modulen samma i UK och Sverige? Samma typ av sim-kort o.s.v. (nybörjarfråga kanske... ;) )

Vilket larm använder du, mats_o? Också Oasis...?
 
Jag gick på ett DSC larm då jag ville kunna köra rejält med trådade sektioner.
Simkorten är en ISO standard.
Däremot vågar jag inte svära på GSM standarden även om jag är rätt övertygad om att Europa kör en och samma standard även här. Ibland gör EU nytta alltså
 
mats_o skrev:
...bara en sån här löjlig sak som kabelklammer.
Mats, är det något du missade beställa när du skaffade larmet? Ser att det finns en del tillbehör på kabelavdelningen men kan inte riktigt se att det behövs. Det finns ju skruvplintari både central och dekkar, eller?

Jag tänkte skicka med en kabelrulle när jag beställer nu från alarmsystemstore. Tycker ni det är lika bra att köpa det i Sverige? Själv tycket jag priset var bra mycket lägre än elonline och när man ändå beställer ett paket så varför inte!

Det jag tänker på är dessa tillbehör:
http://www.alarmsystemstore.com/alarm-wire-connectors-and-splice-supplies-s/57.htm
 
Någon som känner till www.homesecuritysystems.co.uk eller har nåt att tillägga om själva larmet?
Mina kriterier är:
-Trådlöst
-Enkel hantering
-Enkel installation
-Estetiskt OK, både kontrollpanel och detektorer
-Möjlighet att använda s.k. "tags" - alltså nyckelbrickor som man visar kontrollpanelen och på så vis larmar/larmar av. Smidigt för barnen...

Kikade först på Bosch Easy Series, men blev avrådd p.g.a. tveksam tillförlitlighet av den lokala larminstallatören. Finns det några andra bra alternativ?
 
Jag har bara klämt lite på JA60 och det var så smäckigt att jag omedelbart slog det ur hågen, att det inte gick att ansluta trådbundna detektorer bidrog också. Att grannens JA60 envist falsklarmade några gånger per dag stärkte mig i min uppfattning, men det kan för all del ha berott på någon olämpligt monterad deckare.
Kanske JA80 är mer robust, men min tilltro till det fabrikatet är lite stukat. Intressant produkt på papperet, men personligen hade jag inte beställt utan att jag fått chansen att kika på prylarna i verkligheten först i alla fall.

Det där med telefonin är inte alldeles enkelt, det finns åtskilliga små nationella egenheter när det gäller ringsignalering, linjeanpassning o dyl men normalt är konstruktionerna av universaltyp, och om jag minns rätt är inte UK på något sätt knepigare än andra.
 
Håller med dig om att JA60 ser bedrövligt ut. Jag har sett JA80 "live" och det ser mycket bättre ut tycker jag. Dessutom ska det inte vara några problem att ansluta t.ex. trådbunden siren (vilket jag ska göra).
 
jormah01 skrev:
Mats, är det något du missade beställa när du skaffade larmet? Ser att det finns en del tillbehör på kabelavdelningen men kan inte riktigt se att det behövs. Det finns ju skruvplintari både central och dekkar, eller?

Jag tänkte skicka med en kabelrulle när jag beställer nu från alarmsystemstore. Tycker ni det är lika bra att köpa det i Sverige? Själv tycket jag priset var bra mycket lägre än elonline och när man ändå beställer ett paket så varför inte!

Det jag tänker på är dessa tillbehör:
[länk]

Jag slängde med två små kopplingsboxar för säkerhetsskull. I övrigt kommer jag att dra kabel direkt mellan detektorn och Expansionskort.
 
Redigerat:
Glömde att lägga till att jag faktiskt köpte en IR detektor extra. De var så billiga så jag tänkte att jag tar en till så har jag reservdelar vid behov.
Kartongen kom idag så nu har man lite pyssel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.