Jag har kikat lite på lasthållare för fastsättning på taket och det skiljer ju enormt mycket i pris, från svindyra hållare från t.ex. Thule, ner till ett par hundralappar på t.ex. Jula.

Frågan är om man vågar köpa ett par billiga från Jula eller liknande. Finns det någon certifiering man kan kika efter?

Tanken är inte att köra en fullpackad takbox, utan mer att slippa låna släp när det ska köras hem några lister eller reglar från bygghandeln. Max 20-25 kg alltså.
 
Jag har testat biliga lasthållare...en gång... Taskig passform, vassa kanter som riskerar att repa taket, och ett j...a oljud när man kör.

Mitt råd... Köp en släpvagn! För varje dag man väntar så förlorar man en massa pengar.
 
  • Gilla
BjörnWd
  • Laddar…
Lasthållarna har en angiven maxvikt som du bör kolla upp men 25 kg klarar nog de flesta. Mer noga att kolla hur de fäster i bilen så att fastsättningen stämmer överens med biltillverkarna spec. Det är inte säkert att just din bil är stark nog just där som ej original lasthållare fäster. Vill det sig illa så bucklar du plåten vid takstolpen. Detta kan också hända ifall Lasthållarna skruvas med för högt moment. Brukar vara mellan 6 och 9 Nm Max.
 
Det är rails på bilen, så jag hade tänkt mig en variant som fäster i railsen, om det gör någon skillnad.
 
Har haft biltemas ,och har man en bil man inte är noga med och inte tänkt ta av och på hållarna så är dom bra, i annat fall är det skräp.

Håller med nimajneb , släp är bra och en ny eu-kärra kostar ``bara`` 8-9000:- och är betydligt mer användbar än takräcke.
 
Jag har ett par billiga som man sätter i railsen på taket och de vibrerar och tjuter så man blir lomhörd, dessutom vibrerar taket på bilen så jag är rädd att nåt ska skaka sönder, har använt dem en gång...köp ett par riktiga.
 
Jag har Biltemas lasträcke, den variant som monteras på bilens rails. Funkar för sitt syfte - att svänga förbi brädgården och köpa ett par brädor. Har man en fin bil så kanske man skall tänka sig för extra men med lite varsamhet så är det inga problem att montera/demontera utan att repa.
För sitt inköpspris tycker jag de fyller sitt syfte mer än väl, perfekt för mindre mängder last.
 
Fotografen skrev:
Jag har ett par billiga som man sätter i railsen på taket och de vibrerar och tjuter så man blir lomhörd, dessutom vibrerar taket på bilen så jag är rädd att nåt ska skaka sönder, har använt dem en gång...köp ett par riktiga.
Har du monterat dem rätt då? Klart att det låter en del av luftmotståndet som blir men så illa tycker jag inte mina låter. Drar man åt låsningen ordentligt finns det ju inget som kan skaka?
 
Köp begagnat det finns drivor av bra lasthållare på blocket speciellt till takrails, även om man äger en släpvagn så är det ibland enklare att bara slänga upp de 2 sakerna på lasthållaren.
Det är lätta att sätta upp , ta med om man nu skulle behöva dem, eller inte så får de plats i bakluckan.
Skulle skaffa ett par även om jag har släp.

Om du får tag på ett par Jetbag köp dom, det är samma sak som Thule tillverkas av Thule.
 
Dalbotös skrev:
Har du monterat dem rätt då? Klart att det låter en del av luftmotståndet som blir men så illa tycker jag inte mina låter. Drar man åt låsningen ordentligt finns det ju inget som kan skaka?
Luften som strömmar förbi får dem att vibrera, de är nämligen inte tillräckligt styva, tillsammans med en ogynnsam aerodynamisk utforming och en bred bil...
 
Jag tycker att ett par riktiga räcken är ett bra komplement. Klart smidigt att slippa koppla släpet om man bara skall ha en planka eller två.

Vad har du för bil? Har ett par till special räcken i alu Volvo V50 liggande.
 
  • Gilla
CallePson
  • Laddar…
Jag har haft billiga från Jula (dock såna som sätts i dropplisten) och dom har funkat fint.
Har kört hem isolerbal, bänkskivor som vägde typ 38kg styck, massor med lister och en massa annat.
 
Har Julas variant som fästs i railsen. Funkar utmärkt för ett mindre lass med brädor eller avlånga saker som måste transporteras utanför bilen.
 
Jag köpte saab orginal förra veckan, de hamnade mellan thule och biltema i pris och de sitter väldigt bra på railsen så om du har saab så

Sent from my MB526 using Byggahus
 
Redigerat:
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Jag tycker att ett par riktiga räcken är ett bra komplement. Klart smidigt att slippa koppla släpet om man bara skall ha en planka eller två..
Det är väl bra mycket enklare att koppla ett släp än att sätta på räcken......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.