Hej , vi är nya inom "nybyggnadsbranschen" och undrar-vågar man bygga nytt? Priser på hus o entrepenad är ju så höga. Samtidigt har vi förstått att det i längden kan löna sig att bygga nytt i jämförelse med beg? Hur har ni som bygger resonerat? Vi är inga direkt höginkomsttagare- årsinkomster på ca 350 000 resp 180 000. Ska vi våga språnget ut i byggdjungeln????
 
Det hela hänger på hur huspriserna är där ni tänkt att bo. På vissa ställen blir det billigare att bygga nytt än att köpa begagnat och på andra ställen tvärtom. I storstadsregionerna kan det löna sig redan från första dagen att bygga nytt.
 
Såhär resonerade vi, vi får chansen att bygga vårt drömhus och fick tag på en kanontomt, nångång i livet måste man ta en chansning och om vi går lite i förlust om 20 år när vi säljer så är inte det hela livet. Man måste våga lite anser jag, vi får nu möjligheten att bo i det hus vi har drömt om i några år.

Däremot tror jag kanske inte vi hade byggt om räntorna varit uppe i 10-15% .. då är det ju lite skillnad.
 
Som sagt det beror helt på vart ni hade tänkt bygga nytt, i närheten av storstäderna är det nog en god affär om ni hade tänkt bygga i glesbygden så kanske ni bör tänka om... Viktigast av allt är ändå att bästämma sig för om man bygger för att tjäna pengar (göra ett klipp) eller för att leva. Men jag skulle inte bygga om jag inte tänkte bo i närheten av en befolkningstät region som tex Mälardalen, Skåne, Östergötland, Västkusten. Sen skall man ju ha råd också, dels att bygga men framförallt att bo mer än 5 år.

Lycka till!
 
Vi bor i Norrköping och kan tänka oss att flytta lite utanför stan. Ja, vi får väl ta och fundera mera och räkna på kostnaderna. Kanske ngn härinne som byggt i Östergötland som kan ge oss lite tips och uppmuntran?????
 
Hej Family4!
Det verkar som om vi sitter i precis samma sits. Vi har ganska precis samma inkomster och jag och min sambo funderar också på att bygga i Norrköping!
Men precis som Ni är vi lite osäkra och det är ju ett stort steg att ta.

Men Ni kan väl ta ett beslut och meddela oss så gör vi likadant... ;)

MVH MadMax
 
Ja, det är verkligen svårt-ska man våga steget ut. Vi funderar på Myresjöhus-har precis fått en offert av dem på Aria. Men hu så dyrt allt är! Eller så är det vi som är lite "överförsiktiga" . Man vill ju ha råd att både bo och leva!!!
 
Hej.

Vi bygger nytt hus i värmland ute i bushen. Vårt värde på huset blir troligen lite mindre än vad vi kan sälja det för med en gång. Dock så är allting så mycket billigare när alla känner alla. Vi betalar ca 100 000:- för tomt och alla kostnader i samband med denna. VA-anslutningar, bygglov osv. Bygglov fick vi i princip över telefon.
Det står grävmaskiner och hjullastare och bara väntar på att bli utlånade. Man har massor med kompisar som man gör arbetsbyte med och då finns det både rörmokare, elektriker och snickare i bekantskapskretsen.
Så bara för att det kostar 3 miljoner att bygga i stockholm, göteborg och så vidare så KAN man faktiskt bygga nytt på andra ställen till helt andra priser.

Sen att vår lilla by ligger endast 9 mil från Oslo och 5km från norska gränsen gör väl sitt till att priserna ligger väl så högt då norrmännen köper varenda villa och stuga de kan komma över. Taskigt om man vill köpa begagnad villa, bra om man bygger nytt.

Vi bygger Borohus på 220m2 och räknar med att stanna på 1,75 miljoner
 
Att tänka på inför valet av leverantör för livets i särklass största investering - priset är en del av beslutet men inte allt. Låt inte priset utgöra den största delen av beslutet, naturligtvis tillkommer interiör och exteriör men glöm inte sådana sidor som förmågan att ge er det som utlovas i marknadsföring och avtal.

Det finns många som hamnat i trubbel med Älvsbyhus, detta måste vara årtiondets flopp! Läs på forum och googla på företagsnamet, en del skriver om sina problem men inte alla. På grund av en dålig organisation och ledning hanteras inte fel, som trots allt uppstår, på ett korrekt sätt. Kontakten med kunden, som hamnat i kläm och till och med står utan bostad, bryts totalt. Det finns regler i form av ABS05/ABS09 som reglerar hur bygget skall gå till och hur fel skall avhjälpas som det heter, som kund skall ni inte behöva hänga i telefonen och på mailen för att få felen tillrättade. När tålamodet tar slut, kan en tröst vara att ni kan anlita en annan firma för att rätta till fel enligt besiktningsprotokoll och sedan skicka räkningen till Älvsbyhus. Men en totalentreprenad skall ju inte behöva sådana tilltag.

Alla husleverantörer och montagefirmor råkar ut för problem i olika storlek, skillnaden är hur dessa problem hanteras. I slutändan handlar det om trygghet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.