Efter allt snack om ökade boräntor samt stigande huspriser på nybyggnation blir man aningen konfunderad om man VÅGAR bygga eller inte.
Själv har man kommit upp i åldern plus30 men ännu inte satsat på fam. mm
Nu känns det verkligen rätt att börja "satsa" men då svänger det kraftigt i världsekonomin så man vet varken eller.
Skriv gärna och berätta vad just ni hade gjort, om ni precis byggt eller funderar på det!
 
Allt handlar väl egentligen om din ekonomiska situation...? Oavsett om man bygger nytt eller köper begagnat så ska man alltid se till att man klarar en räntehöjning på några procent... Det är ju inte omöjligt att räntorna går upp ännu mer inom några år...

Själv tycker jag det är idiotiskt att låna över sin "kapacitet"... Dvs att man ligger på gränsen till vad man egentligen klarar av... Det är många som tvingats vända på sina kronor trots den lilla räntehöjning som skett, och det kan ju inte vara roligt att behöva offra livsstilen för att man vill bo flott... Men vissa prioriterar boende över levnadsstandard...

Som tur är så har bankerna höjt beräkningarna i sina lånekalkyler, dvs man måste ha mer pengar över efter alla utgifter är betalda än förr...

Det är ju absolut ingen "fara" att bygga nytt i dessa tider, allt handlar ju som sagt om hur mycket ni kommer att belåna och hur stor eran inkomst är... JAG hade låtit banken göra en utförlig kalkyl om hur det kommer se ut med boendekostnader samt alla kringutgifter, och vad dom anser att ni behöver ha kvar efter allting är betalt... OM ni ligger på gränsen till vad dom anser är godtagbart så tycker jag ändå man sätter sig i en liten fara... Men om ni har god marginal och klarar en ytterligare räntehöjning på ett par % så ser jag ingen anledning att inte "satsa"... Och när ni bygger, se till att satsa på bergvärme/jordvärme... Som jag anser är en överlägsen uppvärmningsmetod om man jämför med dagens alternativ... ;)
 
Det suraste tycker jag är att man måste skatta för hela vinsten av sitt gamla boende även när man flyttar till något dyrare...
30% på en miljon...*hua*
För 300.000 kr hade man kunnat få mycket byggmaterial...
Den nya regeln + högre ränta....
Känns inte jätte latjo...
 
Våra inkomster ligger runt 50 000kr/ mån. brutto ihopa
Hade tänkt låna ca 2 500 000kr.
För övrigt så blir det fjärrvärme i det tänkta bostadsområdet
 
Vi funderar oxå. Vågar man? Men jag tror man vågar om man bara räknar noga på vad man har råd med!
 
Drömbygge: Vad pratar du om? Du kan fortfarande få upp till 1,6Mkr i uppskov från reavinstbeskattning, men betalar då en avgift om 0,5%/år på hela uppskovet. När sedan detta uppskov löses upp, så skattar du med 22%.
 
FUNDAMENTA är att Sveriges befolkning ökar och att det därmed hela tiden behövs mer bostäder. Eftersom det inte tillverkas mer mark i närheten av befolkningscentra så tvingas folk att bo allt längre bort från arbete och service. Att idag bygga klokt inom ramen för sina tillgångar kan inte vara fel.

Sedan tycker jag inte att man i första hand skall se sitt boende som en investering, utan en plats där man skall leva och njuta av sitt liv. Om det sedan blir pengar över (och det är nog MYCKET svårt att undvika) när man säljer efter 50 år så är det bara en bonus.
 
Jag håller helt med mycke_nu!
Se bara till att bygga i ett rimligt attraktivt läge, så bör det vara en god affär på lång sikt. Se till att ha lite marginaler också. Schablonerna innebär inte något lyxliv och det kommer lätt oförutsedda utgifter som kan vara svåra att hantera om man ligger på gränsen. För många finns också risken att bli arbetslös och man kan alltid bli sjuk.

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.