Har efter mycket om och men tagit mod till mig för att använda loppisfyndet efter att jag hittat en fungerande ljuskälla osv.

Insåg dock att den är ojordad, vilket i och för sig inte är ett stort problem då det är ojordade uttag hemma.

Är dock av någon anledning rädd att lampan ska bli strömförande.

Någon kunnig som kan tänka sig att slå en kik på den?

Den är S-märkt. Om den nu inte borde användas, går det att jorda en sån här lampa eventuellt med hjälp av en elektriker såklart.


Ojordad lampsladd och kontakt mot en bakgrund med mönstrat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett ojordat stickpropp med två stift som är anslutet till en vit kabel, mot bakgrund av en bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retro orange skrivbordslampa märkt "LUMA TYP 53" på foten, ej jordad, på ett bord med karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Med vänlig hälsning,
Lo
 
Tack! Jag läste på där och den är ju S-märkt så att so far so good, men är ju lite orolig ändå.

Skruvade isär hela lampan och sladden upptill vid själva lampan såg fin ut, däremot vid kontakten var den lite tråkig. Men om jag skalar fram nytt där så är den kanske som ny igen? Sladden i övrigt är mjuk och formbar, inte så torr och fnasig liksom.

Sliten elektrisk sladd med avskalad isolering och synliga trådar nära kontakten på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E elmont skrev:
[länk]
E elmont skrev:
[länk]
L Lox skrev:
Har efter mycket om och men tagit mod till mig för att använda loppisfyndet efter att jag hittat en fungerande ljuskälla osv.

Insåg dock att den är ojordad, vilket i och för sig inte är ett stort problem då det är ojordade uttag hemma.

Är dock av någon anledning rädd att lampan ska bli strömförande.

Någon kunnig som kan tänka sig att slå en kik på den?

Den är S-märkt. Om den nu inte borde användas, går det att jorda en sån här lampa eventuellt med hjälp av en elektriker såklart.


[bild] [bild] [bild] Hej!

Med vänlig hälsning,
Lo
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.