Vågar jag sätta ut mina älskade Dahlia knölar nu?

  • Antal röster
    23
Rosa blomma, närbild, dahliablomma, gröna blad, naturens skönhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två vita kaktusdahlior i förgrunden, gröna blad, utomhus, dagsljus, svart kruka, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bor i zon 4 i södra Sverige och enligt väder prognosen så ska det vara frostfritt de kommande tio dagarna från dagens datum 15/4.

Jag vet att man kan sätta dem i kruka och dra upp dem inne om man vill spela helt säkert och dessutom uppnå bästa resultat men det har jag inte plats för. Så det är i sand eller ute i krukor som gäller.
 
P
Det kan ju bli frost även i maj... Är väl bara att testa om du inte orkar vänta. I värsta fall får du köpa nya. Köp fiberduk så att du kan täcka vid behov.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Här i Skåne är det på tok för tidigt att sätta ut dem.

Däremot brukar jag ta in dem/gräva upp dem efter första frosten på hösten.

Om TS har dåligt med plats inomhus ska man kunna sätta dem i jord i plastpåsar innan man gräver ner dem i trädgården. Mindre platskrävande inomhus.

Jag förodlar årligen den 16/4 (!) mina dahlior i mindre krukor. Avhärdar dem i mitten på maj och planterar om dem i jättestora "baljor" eftersom mördarsniglarna inte kan ta sig uppför kanterna.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skulle vänta ännu längre. Även i zon 4. Mina åker aldrig ut före nationaldagen. Det är sedan gammalt. Haft dem i 7-8 år nu.

Ni som röstat ja (16/4), klickar ni bara på saker på internet på måfå eller?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle vänta ännu längre. Även i zon 4. Mina åker aldrig ut före nationaldagen. Det är sedan gammalt. Haft dem i 7-8 år nu.
Jag håller med dig! Här i zon 0-1 sätts de ut 20 maj och då har jag ändå odlingsväv i beredskap. Har man gamla sorter är man ju extra omtänksam.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Tack för tipsen. Ska i veckan göra en förplantering i krukor, behöver de ha mycket ljus? Nämligen så att min fru och jag gjorde lite olika vinterförvaring, så nu skulle jag vilja "kuppa" henne genom en dold förplantering och med det lite stolt i juni kunna visa mina dahlior vid utplantering, är zon 1.
Tänkte ställa dem i källarens snickarbod där det finns två mindre fönster, men kan inte ställa uppe vid fönstren.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har mina i garaget innanför ett fönster men har även ett lysrör som hjälp, om dom får ljus blir det mycket kraftigare plantor, annars kan dom bli gängliga. Utplantering efter nationaldagen här i Sundsvallsområdet, sen gammalt…
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag vinterförvarar mina i en balja med hyvelspån som står frostfritt i min verkstad. Såhär års blir det naturligt lite varmare där inne. Brukar ställa fram baljan på golvet nedanför fönstret. Det räcker för att sätta igång dem.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
En svart planteringskruka med smält, droppat stearin och avklippta växter i sand. Slitet, groddande utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag ändrat min röst i idag blir det :)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tack för tipsen. Ska i veckan göra en förplantering i krukor, behöver de ha mycket ljus? Nämligen så att min fru och jag gjorde lite olika vinterförvaring, så nu skulle jag vilja "kuppa" henne genom en dold förplantering och med det lite stolt i juni kunna visa mina dahlior vid utplantering, är zon 1.
Tänkte ställa dem i källarens snickarbod där det finns två mindre fönster, men kan inte ställa uppe vid fönstren.
Rapport från jämförelsen, mina i krukor är idag 1 dm och min frus vinterförvarade blev förpassade till .....
Nästa år kommer vi att förvara gemensamt:D
 
  • Älska
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Här har de stått för avhärdning ett par dagar; skyddat i full sol med nattduk över. De som är under 10 cm står fortfarande inne. Mycket näringstillförsel. Snart ska de flyttas ut till 30-50-litersbyttor.

Soligt trädäck med krukväxter, välansad trädgård, klippta häckar, färgglada buskar, fridfull atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gissel 10 och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Rapport från jämförelsen, mina i krukor är idag 1 dm och min frus vinterförvarade blev förpassade till .....
Nästa år kommer vi att förvara gemensamt:D
Mer gifta än så kan man inte bli ;)
 
Stora plasthinkar på gräs, en delvis fylld med brun kulaformade objekt, övriga tomma, uteservering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stora krukor med jord på gräsmatta, några har spira växter, trädgårdsarbete eller plantering förväntas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mseli och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[bild] [bild]
Hur stora är byttorna?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.