Jag ska byta avloppsrör till PVC men pga att de gamla betongrören en liten bit från huset och utåt ligger under stora mängder block betong och sten med en altan byggd på så kommer jag att gå på efter några meter betongrör.

Avloppet går i en slänt neråt och det jag funderar på är om man vågar använda en excentrisk övergångskoppling i EPDM (t.ex. https://www.byggmax.se/övergångskop...UuremOFhsfkyfZu5JpABrMaAoaGEALw_wcB#913=78822) i ett sånt läge eller om det är risk att det på sikt lossnar?

Tar med en bild på hur det ser ut, tänker att jag kapar nedanför sen gamla rensbrunnen då det är svårt att komma åt på andra sidan.

Om man kör på en övergångskoppling, borde man då dra på lite betong för att säkra ytterligare? Eller borde man göra någor med PVC-röret? Jag antar att det är störst risk att PVC-röret vandrar utåt om det skulle bli några sättningar eller förändrngar längre ner i slänten.
 
  • Uppgrävd grop visande vattenrör och slangen, med stenar och vegetation runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser att det inte är superlätt att se vad bilden visar - under den upponervända hinken är den gamla rensbrunnen. Det är alltså några dm nedanför den jag tänker att jag kapar röret, precis innan röret går in i nästa rör.

Ytterdiametern på befintliga rör runt är 20 cm, dem ska bli vanliga 110 mm-rör nu.
 
Går bra tt använda den, se bara till att den kommer på cementröret ordentligt, kan vara lite trögt. Det går bra att bädda in allt i betong, men tänk framöver om du skulle gräva upp igen och byte rör hela vägen. Då går det att kapa 110 röret. Se till så det finns en bit 110 rör om du skulle kapa och sen en muff som skarv.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ett förtydligande till om det inte framgick tydligt nog: betongrören kommer alltså att vara högre upp än PVC-rören som går nerför slänten ut till gatan där det anslutningspunkten är.
 
Det gör inget, bara det är nedförsbacke hela tiden, den du länkade till är exentrisk och lägsta delen ska vara nederst så det rinner in i röret mot gatan.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Slänten är kanske 4 meter, sedan planar det ut till nästan horisontell mark och rören med ”lagom” fall.

Huset ligger en bit över gatupla (20 trappsteg) och avloppen går någorlunda brant neråt en bit tills de planar ut bredvid garaget som syns på bilden här.
 
  • Trång passage mellan trästaket och tegelhus med grävd jord, synliga rör och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog bra det där, men en sak, skaffa inte någon snålspolande toa, för lite vatten för forsla bort skiten
 
  • Gilla
  • Älska
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt två toaletter med hel- och halvspolning men ingen i hushållet använder halvspolning. :)
 
Har ingen erfarenhet av skarvar åt det hållet men se till så att alla "hak" i skarvarna blir vända nedströms.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har ingen erfarenhet av skarvar åt det hållet men se till så att alla "hak" i skarvarna blir vända nedströms.
Menar du generellt markrören så att de vänds åt rätt håll (det har jag koll på) eller något i övergången?
 
Övergången betong-plast, att det inte blir någon "kant" mot strömningen. Använder du en koppling avsedd för ändamålet borde det inte vara något problem, men jag vet som sagt inte.
 
Det jag är lite osäker på är om de här EPDM-kopplingarna ger ene kant eller inte - de kanske funkar bra åt ena hållet men inte andra... Den som Byggmax säljer ser i alla fall ut att vara fasad, vilket inte är uppenbart från bilderna Biltema har.
 
Skarven ska vara och se ut som om du skjuter in 110 röret i cementröret och 110 kommer att ligga på botten i det, då blir det rätt med utfart på skiten, se till att det inte finns fnas/grader på ändan av 110. Går bra att fila eller med kniv skava ur kanten så det blir lång fasning invändigt.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag fick göra en tillfällig lagning längre ner igår och satte då två av Biltemas excentriska kopplingar i vardera ände av en bit plaströr och sedan mot avloppsrören i båda ändar.

Den är ganska mjuk - gillar de här kopplingarna att vara nedgrävda en meter eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.